Electra Glide in Blue

• Svensk titel: Electra Glide in Blue
  • Originaltitel: Electra Glide in Blue
  • Speltid (min): 114
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-08-18
  • Tagline: He's A Good Cop. On A Big Bike. On A Bad Road.

John Wintergreen är en duktig MC-polis, ärlig och noggrann, som börjat tröttna på att dag efter dag grensla en stor motorcykel och bötfälla fortkörare. Istället vill han gå över till mordroteln, ”bli en riktig polis”. När han en dag under ett rutinuppdrag snubblar över ett lik ser han sin chans att utmärka sig och äntligen få hänga av sig läderstället för gott.

Han får mycket väl en chans att hänga med under detta fall, men han är långt ifrån förberedd på all korruption och lögner som väller över honom från alla håll, inklusive hans egna kollegor. Frågan är nu var faran är som störst; hos de så kallade skurkarna eller hos sina egna...

”Electra Glide in Blue” är inget annat än ett litet mästerverk. Regisserad av James William Guercio, som aldrig gjorde någon annan film, är detta en grym, hård, otroligt snygg och pricksäker film som sätter sina spår i medvetandet hos publiken.

I huvudrollen som konstapel Wintergreen ser vi Robert Blake, förr mest känd från deckarserien ”Baretta” som gick på TV på 70- och 80-talet (ni vet, han med kakaduan Fred) men nu kanske mer ökänd från mordmisstankarna på sin fru härom året. Nåväl, med sin inte allt för imponerande kroppshydda (han är 1.63) gör han en strålande insats som den lätt naive polisen som hunsas av allt och alla.

Vissa filmer är väldigt enkla att beskriva för någon annan, medan andra har något extra, något som inte går att ta på, vilket gör det väldigt svårt att beskriva den. ”Electra Glide in Blue” tillhör definitivt den senare sorten. Det är något visst med hela känslan i filmen som inte kan, eller rättare sagt bör beskrivas. Den bör upplevas. Slutet är fantastiskt!