Träffpunkt Geneve

• Svensk titel: Träffpunkt Geneve
  • Originaltitel: The Holcroft Covenant
  • Speltid (min): 108
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-09-01

När den framgångsrike arkitekten Noel Holcroft kontaktas av en bankman i Geneve som påstår sig ha något extremt viktigt att berätta väcks givetvis nyfikenheten till liv. Noel kunde dock för sitt liv inte gissa att det handlade om en pakt som hans biologiske far, nazistofficeren Clausen, slöt med sina kollegor Kessler och von Tiebolt 40 år tidigare. En pakt som innebär att det idag finns 4,5 miljarder dollar på ett bankkonto som Noel och de äldsta sönerna till Kessler och von Tiebolt har tillgång till, pengar som ska användas för att göra rätt i världen.

Men när det handlar om så ofantligt stora summor blir ingenting lätt, det handlar inte längre om svart och vitt. Många är de som vill lägga vantarna på pengarna och Noel ser sig snart indragen i en härva där både hans och många andras liv står på spel...

”Träffpunkt Geneve” bygger på en roman av deckar/thrillerförfattaren Robert Ludlum, som också ligger bakom böckerna om agenten Jason Bourne. Filmen är regisserad av John Frankenheimer och i huvudrollerna ser vi Michael Caine, Victoria Tennant, Anthony ”Ivanhoe” Andrews och Michael Lonsdale. Caine är fullkomligt briljant som Noel Holcroft, arkitekten vars liv ställs på ända och man blir än en gång påmind om att han är en otroligt skicklig skådespelare.

Det är en tät thriller i klassiskt snitt och man vet aldrig riktigt säkert vem man kan lita på och vem som har en dold agenda. Spänningen ligger på topp från början till slut och även om ”hemligheten” avslöjas har filmen ett högt ”se om”-värde.