MacArthur

• Svensk titel: MacArthur
  • Originaltitel: MacArthur
  • Speltid (min): 124
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-09-01

General Douglas MacArthur (1880-1964) var en av de stora amerikanska strategerna under andra världskriget. Filmen ”MacArthur” från 1977 berättar om hans karriär, med början 1942 strax före slaget om Bataan och reträtten undan japanska styrkor i Filippinerna (en reträtt han beordrades göra mot sin vilja), där han yttrade sitt berömda ”I shall return!” genom andra världskrigets fasor fram till Koreakriget, där hans vägran att lyda president Trumans order ledde till hans avsked 1952.

Det är en fascinerande historia om en fascinerande man som här också blivit en intressant, välgjord och välspelad film. I titelrollen ser vi ingen mindre än Gregory Peck och han gör en hedervärd insats, likaså gör Dan O'Herlihy och Ed Flanders bra tolkningar av presidenterna Roosevelt respektive Truman.

Att beskriva handlingen i en film som bygger på faktiska händelser är som att beskriva handlingen i en dokumentär om ”Titanic” - alla vet vad det handlar om och hur det slutar, det är ju historia. Därför ser jag ingen poäng med att gå in på djupet vad gäller filmens story.

Jag känner mig aningen splittrad när det gäller betygsättning av ”MacArthur”. Det råder ingen tvivel om att jag uppskattar filmens kvaliteer men samtidigt har jag insett att den här typen av krigsfilm inte längre tilltalar mig på samma sätt som för ca 10-15 år sedan, då jag slukade allt som kom i min väg. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad som fått mig att tappa intresset av ämnet, men faktum är att upplevelsen blir lidande. En stark trea får det trots allt bli.