Social Network, The

• Svensk titel: Social Network, The
  • Originaltitel: The Social Network
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2010-10-22

David Fincher är en riktig varannanregissör, med vilket jag menar att varannan film han gör är bra, medan de som kommer mellan dessa är mindre bra. Från "Seven" och framåt kan man se detta mönster, så det är inte svårt att förutse hur "The Girl with the Dragon Tattoo" (som i skrivande stund spelas in här i Sverige) kommer att bli. Men nu går vi händelserna i förväg, det är ju "The Social Network" som ska diskuteras.

Men först: I staterna utbröt det för ett tag sedan en debatt om varför ingen kan göra bra romkoms längre. Varför Noah Baumbachs tidiga filmer inte fick statuera som exempel för bättre filmer av det slaget vet dock ingen. Hur som, kritikerna fram till att det var ett flertal faktorer som spelade in; en extra halvtimme och Jennifer Aniston för att nämna två. Själv skulle jag dock säga att det först och främst är dialogen det är fel på. En regissör som däremot förstår vikten av bra dialog är David Fincher. Och den minimalt tillskruvade dialogen i "The Social Network" är både välskriven och mästerligt uttryckt. Filmen är löst baserad på Ben Nezrichs bok "The Accidental Billioners", enligt pressmaterialet skickade Nezrichs ett fjortonsidigt utkast till Aaron Sorkin (manusförfattaren till "Vita Huset"), som arbetade vidare på det för att sedan överlämna det till David Fincher.

Nu är "The Social Network" visserligen ingen romantisk komedi. Nedkokad så är det egentligen samma film som Finchers "Zodiac". Båda filmerna handlar om en man, en besatt man. I "Zodiac" springer Jake Gyllenhaal runt och är besatt av en mördare, i "The Social Network" är det Jesse Eisenberg som är besatt av att lyckas med siten "thefacebook.com". Detta är alltså inte en film om Facebook, utan om dess grundare Mark Zuckerberg. Jesse Eisenberg bär upp sin fula college-tröja och tofflor som om det var självaste Valentino som sytt dem och briljerar i rollen som världens yngsta multimiljardär, lika rapp i käften som Eddie Murphy men ändå lika mänsklig som någon av Cassavetes karaktärer. Filmen utspelas till hälften i rättegångssalen, där i princip alla vill stämma stackars Zuckerberg (dels för stöld och intergritetsbrott, men mest för att han är en skitstövel), och till hälften på Harvard University, samt i L.A. där siten föddes respektive utvecklades till det den är idag. I rättegångssalen är Zuckerberg som mest uppkäftig, men det är också här Jesse Eisenberg tillåts finspela. Han visar upp en nyansrikedom som de Michael Cera-roller han ofta tar inte tillåtit honom använda förut. I de övriga scenerna sitter han mest framför en laptop iklädd en badrock med en eller flera öl i näven, samtidigt som han programmerar data och skriver misogyna blogginlägg. "The Social Network" är visserligen en aktuell film, men dess värde ligger först och främst i hur Fincher porträtterar Zuckerberg. Som det svin han egentligen inte är, för att parafrasera en av filmens karaktärer.

Stefan Ramstedt