Sentimental Engine Slayer, The

• Svensk titel: Sentimental Engine Slayer, The
  • Originaltitel: The Sentimental Engine Slayer
  • Speltid (min): 97

David Lynchigt

På El Pasos gator, Texas, USA, under den gassande solen, vandrar den unge outsidern Barlam runt i Limbo. Han ställer frågor till sig själv, som till exempel: ”Vart gå? Vad göra? Varför mår jag så här?” Förvirringen växer, och ingenstans har han att vända sig, inte heller någon att sig till. Tjugoårsåldern; inget arbete, ingen kärlek, och absolut ingenting som skulle kunna kallas framtid. Inget hopp, absolut inget hopp.

Barlam bor med sin syster, som han förövrigt är kär i och hoppas ingå ett otillåtet förhållande med, och hennes skitstövel till pojkvän. De manliga förebilderna som finns för Barlam att tillgå är pragmatiker; de anser att sex är lösningen på Barlams existentiella problem. Och snart har han förlorar sig själv i en värld av droger, prostitution och kriminalitet. Allt djupare och djupare faller han ner i kaninhålet, och om hoppet redan är förlorat så förlorar han nu sig själv och sitt vett.

Inre monologer och sexuella misslyckande, samt Barlams nästan schizofreniska uppförande, får en att undra om filmens manus inte bygger på ett sedan länge förlorat manus av David Lynch, upphittat någonstans i den mexikanska öknen av musikern, som nu även kan titulera sig själv filmregissör; Omar Rodriguez-Lopez, känd från bandet ”The Mars Volta”, som har skrivit och regisserat ”The Sentimental Engine Slayer”, i vilken han också spelar huvudrollen. El Paso är till på köpet Rodriguez-Lopez hemstad.

Verklighet och fantasi smälter samman, och man kan inte riktigt skilja ut vad som är vad. När eftertexterna har börjat rulla, när man beskådat trippen, frågar man sig själv vad det precis var som man såg. Ja, med andra ord: Amerikansk indie-produktion när den är som bäst, ingen tvekan om det.

Viktor Andersson