Bhutto

• Speltid (min): 111

Pakistans Kennedys

Benazir Bhutto gick i sin fars fotspår, den före detta premiärministern i Pakistan Zulifikar Ali Bhutto, och i december 1988 blev hon den första kvinnliga statschefen i ett muslimskt land under postkolonial tid. Familjen Bhutto har kallats för ”Pakistans Kennedys”, detta då det politiska engagemanget tycks ligga i blodet. Men de båda familjerna har mer ändå så gemensamt. För tre år sedan, den 27:e december 2007, mördades Benazir Bhutto. Ännu har ingen gripits för mordet.

Pakistans sittande regeringen hölls ansvariga, hela landet var i sorg. Benazir Bhutto hade återvänt till Pakistan efter många år i exil, för att återigen kandidera till ministerposten – hon siktade på en tredje regeringsperiod. Pakistans invånare välkomnade ”Demokrati” tillbaka till landet, men var allt för snart tvungna att ta farväl av den på nytt. Filmen är en form av biograf över landet Pakistan, dess historia från det att staten Pakistan bildades 1947.

Filmens uppbyggnad är tilltalande, och tyngdpunkten ligger på djupintervjuer med familj, vänner och andra iblandade i Benazir Bhuttos liv, och när detta värvas med det omfattande dokumentära materialet; arkivbilder och Tv-sändningar, skapas ett behagligt tempo. Att se filmen kräver koncentration, man måste vara noggrann med att lyssna vad som sägs, hålla ordningen på alla personer och utrikespolitiska utvecklingar, annars tappar man lätt bort sig.

Dokumentären ”Bhutto” är inte bara ett välgjort porträtt av Benazir Bhutto, denna enastående kvinna. Utan den är också ett porträtt, en berättelse om hela familjen ”Bhutto” och deras väldiga politiska engagemang. En berättelse föga känd i väst, berättas på ett väldigt effektiv och rörande sätt. Mycket hjärta har lagts ner i arbetet med denna film.

Viktor Andersson