I skuggan av ett brott

• Svensk titel: I skuggan av ett brott
  • Originaltitel: Someone to Watch Over Me
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-25

Mästaren Ridley Scott har i sina dagar medverkat i massor av sevärda filmer. Några floppar har det blivit, men i det stora hela handlar hans produktion om garanterat fina filmäventyr. Och låt oss inte glömma att Mr.Scott har varit upphovsman i två banbrytande filmer. Inom skräckfilmsgenren satte han råmärket med ”Alien” och inom den episka filmen har han förundrat oss med ”Gladiator” som är en tretimmars uppvisning i blod, svett och tårar. För att inte tala om uppseendeväckande specialleffekter.

I kvällens film, ”Someone to Watch Over Me” (I Skuggan av ett Brott), håller sig den gode regissören sig själv och allehanda effekter starkt tyglade. Howard Franklins manus är av förutsägbart standardsnitt. Dock faller inte Scott i den fällan att han skulle försöka göra något mera av manuset än vad det är. Han följer näst intill stoiskt ett standardschema för regissörer och blandar sin egen vision i lagom portioner in i produktionen.

Han har total koll på såväl skådespelare som handlingsuppbyggnad. Han gör något extra av en film som egentligen hör i film noir-klassen, något nymodigt med noir-anor. Han blandar snyggt in sina små medel som gör att filmen stiger lätt över den sedvanliga dramathrillern. Han bygger upp spänning och erotiska frustrationer på ett sätt som känns trovärdigt. På samma gång bryter han sönder kärnfamiljen på ett sätt som alla som varit med om en skilsmässa känner igen.

Även om vi sett en massa polisfilmer av varierande karaktär, bra som dåliga, behåller denna 80-tals film sin åskådare intresserad ända till slutet. Ett förutsägbart sådant, men också ett korrekt slut på en korrekt film.

Tom Berenger som förstummade oss i ”Platoon” gör här en av sina bästa roller. Tyvärr är gamle Tom nu förpassad till en massa skitfilmer. Hoppas han får en ny chans. Mimi Rogers spelar den rika societetskvinnan som behöver skydd, lyckas alldeles utmärkt att spela såväl rädd som högburen. Andreas Katsulas gör ett porträtt av en ond kille. Kanske aningens för överdrivet, men…! Bäst är dock Lorraine Bracco som Toms fru. Samma intensitet har hon visat upp även i ”Goodfellas”.

Michael Kamen, Vangelis och Vivaldi står för musiken och man kan bara tacka och ta emot. Synd att ljudet inte är av det absolut högsta snittet. Samma gäller bilden. Åren tar sitt och vi DVD-fantaster får nöja oss med medelklass DVD. Bra dock, för filmen lyfter tankarna från A/V.

I det stora hela en snygg och sevärd dramathriller utan alltför mäktiga öve