Neds

• Svensk titel: Neds
  • Originaltitel: Neds
  • Speltid (min): 124
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-05-09

Diskbänksrealism är en genre som britterna aldrig tycks vilja överge vilket väl kan bero på att den är så pass betydelsefull för deras plats i filmhistorien. Personligen är jag förtjust i många av de filmer som sprungit ur denna samhällskritiska och karaktärsdrivna genre men allt är naturligtvis inte guld värt. ”Neds” börjar ändå lovande med en lätt stiliserad och ironisk skildring av den unga och tillknäppta John McGills första dagar i sin nya skola i 70-talets Glasgow. Solskenspop ackompanjerar familjebilder såväl som hot från okända bråkstakar.

Filmen skildrar ett hänsynslöst klassamhälle som graderar barnen efter social tillhörighet och betyg och där fysisk bestraffning hör till vardagen. Det fantastiska skotska gatuspråket härskar. Man möts av många bekanta figurer: den tystlåtna, aggressiva fadern, den hunsade modern och de hotfulla ungdomsgängen som plågar gatorna med sitt meningslösa våld. Trots att det är ganska slitna ingredienser inom genren känns det till en början både relativt trovärdigt och intressant. Men det håller tyvärr inte filmen ut.

John är duktig i skolan och siktar mot universitetet men under ett sommarlov hamnar han i dåligt umgänge och så börjar den givna spiralen ned mot helvetet. Den lille, skötsamma gossen blir våldsam och oberäknelig på en kvart och det är ungefär vid den punkten som det bär utför med filmen. Nyanserna försvinner snart långt utom synhåll och överdrifterna tar vid. Av intrigen blir det bara en ändlös räcka meningslösa, psykologiskt ogrundade och mycket brutala våldsdåd. Jag måste vända bort blicken vilket jag hade haft förståelse för om det tjänat något syfte. Det gör det dessvärre inte.

Johannes Hagman