• Svensk titel: Scary Movie
  • Originaltitel: Scary Movie
  • Speltid (min): 84
  • Release (Bio): 2000-10-13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-21
  • IMDb: Scary Movie

En av de filmer som fick massor av gratisreklam förra året var Scary Movie. Inte för att den är scary eller ens spännande, utan för att en massa folk började klaga på dess rekommenderade åldersgräns. Den statliga censurmyndigheten hade i sin stora vishet stämplat filmen som lämplig från 11 år och det retade skitet ur känsliga föräldrar och en hel del KD-politiker som så gärna värnar om vårt välbefinnande.

Att ha en filmcensur är absurt. Visst kan det som vägledning vara bra att ge rekommendationer, men att klippa i filmer och styra vad fria människor får och inte får se är enbart dumt. Den svenska filmcensuren är hyfsat tolerant och förbjuder i princip endast sexuellt våld och motsvarande äckel. I likhet med filmcensuren, så anser jag att man inte ska behöva ens producera sådant skit som inte klarar av att visas i möblerade rum. Perversianerna och sadisterna får söka sina favvofilmer på annat håll och då kan man säga att censuren är OK!

Scary Movie hör dock till kategorin felmärkta produkter. Här har vi en film som ohämmat parodierar skräckfilmer på ett sätt som ingen kan ta på allvar. Målgruppen är 15-23 åriga unga män som kan alla ”Scream-, Fredagen… -, Halloween-, Jag vet… - och Elm Street"-filmer utantill och kan tillåta sig skratta åt ett gäng halvdårar då de gör skoj av teen-slasher filmerna. Parodin blir så våldsamt överdrivet att man bara kan sitta och skratta och det är ju tanken. För en allvarlig filmälskare bringar denna film föga annat än huvudvärk, men för barnsliga filmfantaster kan man lova en rätt roande stund. Men då måste man gilla övervåld, sexanspelningar i massor, underlivshumor, skit och pisshumor, megaorgasmer, kukhuvudhumor, halvnakenhet, droghumor och ett besynnerligt idiotiskt manus som knyter allt ihop på ett sätt som kan hittas i endast på ett ställe: I huvudet på bröderna Wayans. Sjukt, sjukt, sjukt!

Det vore oansvarigt av mig att rekommendera denna film till någon seriös filmälskare. Ändå kommer jag ihåg att jag själv satt och krampade av skratt då jag tittade på skitet och det gör ju filmen, i alla fall för mig, sevärd. Men jag vill påpeka att gränsen till fiasko är mycket nära. Mycket nära!

Filmcensuren har trampat i klaveret, tycker jag! Jag skulle inte kunna låta min 11-åriga dotter se på alla scener där sex, droger och våld betraktas, om ändock humoristiskt, på ett sätt som inte passar småflickor. Jag vill inte att hon ska se hängande pungkulor, genitalier i örat, punkterade silikonbröst, avskurna huvuden, jointskoj eller lustmord. Där går gränsen och nu härskar hemmacensuren och det är den censur som jag tycker att man bör ha i alla svenska hem där det finns barn. Därutöver…. varsågod! Kör hårt!

Scary Movie är en ingen höjdare även om den lockar oss till ganska många skratt. Men en film som denna lever en kort tid för bäst före datum överskrides direkt då en annan parodifilm embarkerar scenen. Och har man inte sett förlagorna så är detta bortkastad tid. Men de som har sett och gillar teen-slasher och alla otaliga förlagor till Scary Movie kommer att finna sig i extas en stund. Magmusklerna sätt allt på prov.

Ljud- och bild är kanon. Bonusmaterialet är väl tunt då man säkert har tonvis bloopers i bakfickan. Musiken får inte mig att lyfta på hatten, men den yngre generationen kanske finner rappandet behagligt. I helhet: Sevärd med lindrig reservation

© Janne Ahlgren