Cold Weather

• Speltid (min): 96

Ibland stöter man på en film som trots att de flesta beståndsdelar i den känns igen från andra verk, lyckas skapa en egen och fullt fungerande helhet. ”Cold Weather” lär inte förvåna många som sett en del nutida amerikanska independentfilmer, den följer till både yta och innehåll en väl upptrampad stig. Trots det finns det något i historien om det sammanboende syskonparet Doug och Gail som känns fräscht och fint. Och det beror inte på handlingen ungefär halvvägs ändrar riktning och blir en slags nedtonad deckarfilm. Det är aldrig mysteriet som verkligen står i centrum.

Istället är det de intressanta karaktärerna, den lågmälda humorn samt de väl valda miljöerna som gör att denna Portlandskildring blir både levande och faktiskt ganska vacker. Det finns en enhetlighet och återhållsamhet som är beundransvärd och står i skarp kontrast mot mycket av dagens filmskapande som allt som oftast bara går ut på att försöka tilltala publiken genom att ha med mest av så mycket som möjligt. De enkla produktionsvillkoren går hand i hand med filmens stämning och skänker filmen en vardaglighet som aldrig blir tråkig.

Visst, ”Cold Weather” är ingen världsomvälvande upplevelse men den lyckas säga bra mycket mer med sina enkla medel än de flesta filmer med betydligt högre ambitioner. Det är framförallt syskonrelationen som lyfter filmen och när jag så här i efterhand funderar en smula slås jag av hur få filmer det är som faktiskt behandlar syskonrelationer på ett lika känsligt sätt. Det, bland mycket annat, hoppas jag kunna få se mer av i regissören Aaron Katz kommande filmgärning.

Johannes Hagman