Gift, the

• Svensk titel: Gift, the
  • Originaltitel: Gift, the
  • Release (Bio): 2001-06-15

I skuggan av EU-toppmötet i Göteborg har Sam Raimis nya film, 'The Gift', kommit till stan. Mer intressant än George Bush tyckte jag och valde den mörka biosalongen före polisens hårda batonger!

'The Gift' är en spännande historia om änkan Annie Wilson (Cate Blanchett) som till vardags ägnar sig åt att sia om framtiden och när rikemansdottern Jessica King (Katie Holmes) försvinner spårlöst vänder sig polisen till Annie som en sista utväg. Detta är i kort handlingen i 'The Gift'. Lägg till detta några sidospår, en inre konflikt om icke bearbetad sorg, några otrevliga 'rednecks', en härlig småstadsmiljö, ett par ruggiga 'jump-shots' samt en dos med det oförklarliga och du har hela filmen utstakad. Förutsägbart - nja. Spännande - definitivt! Vidare ska sägas att skådespelarnas insatser överlag är mycket bra och att Keanu Reeves faktiskt är riktigt obehaglig i sin roll som väldigt osympatiske Donnie Barksdale.

Slutsatsen är därmed att den något ojämne Raimi, som tidigare levererat mästerverk som 'Evil Dead' och 'A simple plan' och mindre lyckade historier som 'For love of the game', bjuder oss på en snygg thriller som helt klart är värd bioslantarna - speciellt om du gillar likartade rullar som 'Sjätte Sinnet', 'The Secret Sense' och 'Dolt Under Ytan'. Filmens slut känns dock ganska abrupt och en aning billigt.

'The Gift' är sammanfattningsvis en mer underhållande än bra film som hamnar någonstans i det stora landet mittemellan ... och som i vilket fall som helst är bättre än batonger!

Erik Norin