Trip, The

• Svensk titel: Trip, The
  • Originaltitel: The Trip
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-11-30
  • IMDb: Trip, The

Ibland kan det som är enklast också vara bäst. Den oerhört produktive regissören Michael Winterbottom är en mångsidig regissör som bland annat är känd för så vitt skilda filmer som ”The road to Guantanamo” och ”Tristram Shandy”. På årets filmfestival har han återigen bevisat sin diversitet med Hollywoodthrillern ”The killer inside me” och roadmoviekomedin ”The trip”. Där den första är en påkostad amerikansk genrefilm med stjärnor som Casey Affleck och Jessica Alba är den senare en oerhört enkel film om två medelålders män som åker till norra England för att äta fin mat och prata,prata,prata. Tur då att det är de komiska genierna Steve Coogan och Rob Brydon som står för showen i rollerna som fiktiva varianter av sig själva.

Det hela är alltså lite som ”Sideways”, men Winterbottoms film bygger i än högre grad på skådespelarnas personkemi. Mycket av dialogen är improviserad och resultatet är ofta häpnadsväckande roligt. De har tillsammans utvecklat en jargong som lyckas vara både trovärdig och sanslöst underhållande samtidigt som deras ständiga käbbel i bästa bemärkelse känns påfrestande. Höjdpunkter inkluderar en kontinuerlig tävling om vem som bäst kan imitera Michael Caine samt en fin analys av ”The winner takes it all”. Man bjuds som åskådare med på resan och får ta del av Coogans och Brydons alla möjliga skavanker, men samtidigt lyser deras sårbarhet igenom på ett fint sätt. ”The trip” är precis vad den ska vara: enkel, rapp och fruktansvärt rolig. Dessutom får man en fin skildring av norra England på köpet. Vem kan väl önska mer av en komedi?

Johannes Hagman