Studio S & videovåldet

• Speltid (min): 885
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-12-02

Den 2 december 1980 är ett datum som för alltid kommer att vara ökänt bland filmälskare i Sverige. Det var då debattprogrammet Studio S ägnade en kväll åt att berätta för alla intet ont anande föräldrar runt om i landet att deras barn utan någon större svårighet kunde se allsköns otäcksheter på familjens, eller grannens, videoapparat. Dessa filmer kunde de hyra i de videobutiker som börjat ploppa upp runt om i landet och som inte var så nogräknade med att kunderna hade åldern inne. Detta var början på en, för att använda ett slitet uttryck, moralpanik av sällan skådad magnitud.

Föräldrar och lärare gick ihop och krävde lagändringar och förbud mot denna smörja, kanske till och med mot själva videoapparaterna om så behövdes! Polisrazzior utfördes mot flera videobutiker runt om i landet med start redan dagen efter att programmet sänts och tusentals kassetter beslagtogs. Samtidigt började politikens långsamma kvarnar mala och det började filas på nya lagar som skulle kontrollera detta nya medie som hittills kunnat agera helt fritt.

Det är väldigt lätt att idag skratta åt programmet, framför allt då det under de senaste åren framkommit att flera av de barn som intervjuades blivit tillsagda vad de skulle säga och mutats med godis och hamburgare. Och visst är det svårt att inte garva när gästerna i programmet är villiga att instifta förbud mot videoapparater bara för att deras barn inte ska få se våldsamheter. Det är dock lätt att missa en mycket viktig aspekt av det hela, en aspekt som är minst lika aktuell idag: Det handlar inte om att förbjuda videospelare. Det handlar inte om att förbjuda filmer. Det handlar om att förhindra att barn ser filmer som är avsedda för vuxna, och det kan man inte skratta åt.

Faktum är att problemet nästan är ännu större idag än för 30 år sedan då programmet sändes. Dagens åldersgränser på bio lämnar mycket att önska och skulle verkligen behöva tänkas om och bli betydligt striktare. En film som rekommenderas från 11 år kan ses av en sjuåring i målsmans sällskap. Min fråga till er: tycker ni att en sjuåring bör se ”Predators”? Kanske Bondrullen ”Quantum of Solace” lämpar sig för en sjuåring? Knappast va? Men med dagens lagstiftning är det fullt möjligt för dessa barn att helt lagligt se dessa väldigt våldsamma filmer på bio. Totalt vansinnigt, speciellt om man tänker på att det inte finns någon som helst debatt runt detta.

Det är det som herrarna på Studio S Entertainment, distributionsbolaget som faktiskt tog sitt namn efter just detta program, vill ändra på i och med denna utgivning som släpps på dagen 30 år efter att programmet sändes. Och vilken utgivning sedan, vi snackar om en box med 8 skivor med följande innehåll:

* Studio S & videovåldet – originalprogrammet i sin helhet.
* Studio S-bluffen – inslaget från Filmkrönikan där lögnerna avslöjas.
* Videovåld! - en dokumentär/paneldebatt om censur, filmad under Fantastisk Film Festival 2010.
* 25 trailers – trailers från alla de filmer som fälldes i svensk domstol i samband med polisrazziorna.

Dessutom ingår de filmer som fick mest uppmärksamhet i programmet:

* Motorsågsmassakern (The Texas Chain Saw Massacre)– 2 disc utgåva med massor av extramaterial.
* Verktygsmördaren (The Toolbox Murders)
* The Boogeyman
* Dödens mannekänger (Tourist Trap)
* Eaten Alive
* Terror

Den här boxen är ett måste i samlingen hos alla som är det allra minsta intresserade av film och filmhistoria. Jag har under många år önskat mig en ordentlig utgåva av Studio S-programmet i sin helhet och kan nu äntligen göra mig av med den gamla vhs-rip jag hittade på nätet för flera år sedan.

Tack Studio S Entertainment för att ni släppt denna box till allmänheten. Den borde ingå i kursmaterialet för alla som studerar media i detta land. Årets julklapp? Det kan ni ge er fan på!