Djävla Djur 2

• Release (Blu-ray/DVD): 2010-12-01

Ser man på, vilken trevlig överraskning! Distributionsbolaget Studio S Entertainment följer upp sin mycket uppskattade ”Djävla Djur”-box med en ny samling, finurligt kallad ”Djävla Djur 2 – Nu ännu djävligare!”. Boxen är precis som sin föregångare laddad med tre djurskräckisar av äldre snitt och ja, vi slipper även denna gång cgi (hallelujah!).

Maskarna (Squirm), USA 1976

En fruktansvärd storm härjar i den lilla fiskestaden Fly Creek. Kraftledningstorn rasar och skickar hundratusentals volt rakt ner i den genomvåta marken. Denna chock tvingar miljontals förbannade maskar upp till ytan, maskar som inte tänker låta sig hindras i jakten på föda...

Regissören Jeff Lieberman baserade sin films antagonister, dvs maskarna, på ett experiment han utförde som liten grym grabb då han skickade ström rakt ner i våt mark och såg maskar gräva sig upp till ytan. Till den här filmen skalade han upp det hela rejält och maskterrorn är verkligen på allvar!

Det finns två saker jag verkligen uppskattar med den här filmen. Det första är Rick Bakers härliga effekter, och det andra är det faktum att ingen av skådespelarna spelar över utan alla tar sin roll på allvar och därmed undviks fånighetsfällan som är så lätt att fastna i när det gäller djurskräckisar. Man kan bara undra om det hade lyckats lika bra om Sylvester Stallone och Kim Basinger fått de roller de provspelade för...

Betyg: 3/5.

Råttornas hämnd (Food of the Gods), USA 1976

På en gård, ensligt belägen på en avlägsen ö, har en konstig sörja börjat sippra fram ur marken. Farmarna på gården försöker ta reda på vad det kan vara för något och av en slump matar de hönsen med sörjan. Plötsligt växer kycklingarna lavinartat, tar död på de äldre hönsen och tar över ladan helt och hållet! Det är tydligt att den mystiska substansen kan vara farlig om den hamnar i fel händer och det gäller att skydda den ordentligt. Men både insekter och råttor kan vara svåra att hålla borta godsaker... Snart måste öns samtliga invånare kämpa för sina liv. Motståndare: naturen.

Åh, vad jag älskar den här filmen! Baserad på en historia av H.G. Wells målar den upp en historia om vad som händer när naturen vill slå tillbaka mot människosläktet, men även om det är en tankeväckande berättelse är det ändå filmens effekter som är det bästa av allt! Det är en blandning av stora masker och dräkter samt riktiga djur filmade på miniatyrer av hus och bilar. Cgi my ass, detta är suveränt! Visst är det lite ostigt ibland, men på helt rätt sätt. Jag har egentligen bara en fråga: varför har jag inte sett den här filmen tidigare?

Betyg: 4/5.

Frogs, USA 1972

Precis som ”Råttornas hämnd” utspelar sig denna film på en enslig ö, den här gången i Floridas träskmarker. Magnaten och patriarken Jason Crockett planerar att fira sin födelsedag tillsammans med hela släkten på sitt gods men det kommer inte gå helt som han tänkt sig. En sak är säker; det kommer inte räcka med Gevalia för att tillfredsställa de väsande, kväkande objudna gäster som närmar sig huset med bestämda hopp, ringlingar och steg.

I ”Frogs” ser vi Oscarvinnaren Ray Milland som den grinige gamle Jason Crockett och en ung Sam Elliott som frilansande naturfotograf som råkar fastna på ön. De riktiga huvudrollerna innehas dock av hundratals grodor och paddor, ormar, ödlor av olika storlek och alligatorer. En himla massa reptiler som vill vända på steken och göra handväskor av de människor som kommer i deras väg.

Tyvärr blir ”Frogs” aldrig riktigt spännande, den är snarare lite småtråkig. Synd, för både Milland och Elliott är bra i sina roller.

Betyg: 2/5.

”Djävla Djur 2” når i mina ögon inte riktigt upp till samma nivå som föregångaren, men då är jag också fånigt förtjust i ”Jättehajen – Vindsurfarnas skräck”. I den här boxen är det egentligen bara ”Råttornas hämnd” som når upp till samma nivå, men ”Maskarna” är inte dum den heller.