Death Hunt

• Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-12-10

Den 17 februari 1932 sköts pälsjägaren Albert Johnson till döds av polis efter att ha jagats i den kanadensiska vildmarken under flera veckor. Johnson, också känd som ”The Mad Trapper”, hade under den tiden hunnit skjuta ihjäl en polis och gäcka hela poliskåren samt en stor skara frivilliga som deltog i jakten.

1981 kom filmen ”Death Hunt” som är löst baserad på denna händelse. Man har dock tagit sig rejäla friheter med historien och Johnson porträtteras som en sympatisk, oskyldig pälsjägare som bara handlar i självförsvar. Han spelas av legenden Charles Bronson som sin vana trogen gör en tystlåten rolltolkning. En annan legendar, Lee Marvin, spelar poliskaptenen Millen som leder jakten på Johnson. Även Marvin gör en stabil insats och precis som Bronson är han alltid sevärd. I övriga mindre roller ser vi namn som Angie Dickinson, Carl ”Apollo Creed” Weathers och Ed Lauter.

”Death Hunt” kanske inte håller sig till sanningen vad gäller Johnson och Millen, men det är ändå en välgjord och väldigt spännande film. Att den har närmare 30 år på nacken är inget man tänker på, möjligtvis kan man reagera på att Ed Lauter har hår på huvudet, men det är också allt. Den kanadensiska vildmarken bjuder på spektakulära miljöer som väl tas tillvara i filmen.

Johnsons flykt (filmens Johnson alltså, inte verklighetens) undan sina antagonister påminde mig en hel del om ”First Blood” där John Rambo befinner sig i en liknande situation.

”Death Hunt” är en spännande och stabil thriller som jag rekommenderar, speciellt till gamla Bronson/Marvin-fans.