Star Trek - First Contact

• Svensk titel: Star Trek - First Contact
  • Originaltitel: Star Trek: First Contact
  • Speltid (min): 106
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-15

Star Trek är en serie som man antingen älskar att se eller så konstaterar man kallt att “den är ju så orealistiskt, att det omöjligen kan bli en bra film av skitet”. Och så är det. Den är orealistisk på sina håll, den har en jargong, som får även de garvade ordekvilibristerna att se rött och dess budskap är nästan orimligt optimistisk.

Må hända, men för alla sci-fi fantaster erbjuder Star Trek i nästan alla dess former en ljuspunkt i vardagen. Kampen mellan det onda och det goda har pågått sedan 60-talet. I samma takt som vi blivit vuxna (jag menar nu oss 60-talare) har Starship Enterprise, dess besättning och dess tekniska excellence fulländats i filmer och TV-serier som faktiskt tagit oss bortom all logik och allt vardagsliv. För en mera noggrann utredning kan du läsa artikeln ”Get a life, sa Captain Kirk” som du hittar under artikelkategorin.

I långfilmen Star Trek: First Contact kämpar man mot mänsklighetens största fiende, det semiorganiska Borg-kollektivet och redogör på samma gång hur mänskligheten, 10 år efter tredje världskrigen, kom i kontakt med utomjordingar. Dessa var inga pälsgubbar, utan det välvilliga Vulcan folket. Således erbjuder First Contact en välkommen historia även till oss som tror sig veta något om Star Trek. Enkelt och snyggt. Så jäkla snyggt.

Till saken hör att säga, att, som nästan alla andra Star Trek-filmer, detta är en magnifik, teknisk landvinning inom ljud och bild anno 1996. Få, mycket få filmer kommer ens i närheten av A/V för att inte tala om de petigt noga koreograferade specialeffekterna. Denna film är, jämte MIB, den film som man demonstrerar hemmabiosystemet med. Från första tonerna till temamusiken av Jerry Goldsmith till de sista kommandona som Captain Picard yttrar är öronen mer än väl tillfredställda. F.ö. anser jag att detta soundtrak är ett riktigt stort, klassiskt filmsoundtrak och jag böjer mitt huvud i vördnad. Jag kan komma på ett annat riktigt ruggigt bra och det är musiken i ”The Last of the Mohicans”.

Matthew F. Leonetti står för fotot och ett magnifikt foto erbjuder han här i samarbete med regissören Jonathan Frakes, som spelar Riker i filmen och är, som alltid, en ganska medelmåttlig skådespelare med alltför stora ambitioner. Men som regissör infriar han alla löften. Snyggt jobbat. Och snabbt, enligt ryktena. Han vet vad han vill och med en sådan rutinerad skådespelarensemble…ja, vad ska man säga.

Filmen First Contact har nominerats, och kammat hem några pokaler, i flera prestigefyllda sci-fi filmpris. Och även varit Oscarsnominerad 1997. Den är värd all uppmärksamhet, för detta är den i särklass bästa Star Trek filmen genom tiderna. Så, utan krusiduller, ger jag ett högt betyg och mina varmaste rekommendationer. Mycket imponerande!