No Strings Attached

• Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2011-04-01

The New Yorkers Richard Brody gjorde sig lustig för ett tag sedan när han myntade uttrycket "cinecrophilia" för att beskriva den folkgrupp som föredrar gamla Hollywood framför nya. En sådan ståndpunkt är såklart lite fånig, och för en kritiker, väldigt farlig. Men när det kommer till den romantiska komedin så har i alla fall jag lite svårt att omfamna den nutida på samma sätt som den äldre.

"No Strings Attached" är en historia som ligger långt från den klassiska Hollywood-romansen. Ashton Kutchers och Natalie Portmans mål i filmen är att bli tillsammans trots dem själva. I filmens början får vi se paret klicka, men de bestämmer sig för att inte ha några trådar emellan dem och bara njuta av varandras kroppar när deras könsorgan börjar svälla. Kutchers karaktär vill dock ha mer (Wow, en man som inte bara vill ha sex!), vilket Portmans inte vill (Wow, en kvinna som inte vill stadga sig i och med ett nummerbyte!). Eftersom det är logiskt omöjligt för en amerikan att vilja ha något annat är en kärnfamlij så beror Portmans självständighet på att hon är rädd att binda, och trassla in sig i något större än hon själv.

Ivan Reitmans film är, bortsett från en scen där en äcklig hund springer in i bild, helt befriad från komik, vilket kan tyckas märkligt när Reitmans filmografi är fullproppad av komedier. Ivan Reitmans komik är inte lika motbjudande som hans sons, men den är precis lika tråkig. Skådespelarensamblen är dock skicklig, och den hanteras också bra av Reitman som verkar förstå att det kan finnas komiskt stoff mellan karaktärer. Men han vet dock inte hur man flockar fram den.

Stefan Ramstedt