Tidvågen

• Svensk titel: Tidvågen
  • Originaltitel: Haeundae
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-05-04

I kuststaden Haeundae i SydKorea flockas varje år mängder av turister för att njuta av de vackra miljöerna och inte minst ligga på den enorma stranden och lapa sol. Men det kommer inte att förbli ett turistparadis för all framtid... Geologen Kim försöker förgäves få myndigheterna att förstå att staden inom kort kommer att drabbas av en gigantisk tsunami, men varje gång han försöker varna dem blir han utskrattad. Tills den dag hans farhågor slår in...

”Tidvågen” är en sydkoreansk katastroffilm från 2009 som precis släppts på svensk DVD. I mångt och mycket fungerar den precis som vilken amerikansk katastroffilm som helst, dvs med en lugn introduktion av filmens huvudkaraktärer, där varje person som sett ett par katastroffilmer tidigare i sitt liv snabbt kan räkna ut vilka som kommer att överleva och vilka som inte kommer att klara sig. Sedan kommer själva katastrofen och med den action och dramatik enligt konstens alla regler. Filmen avslutas som sig bör med att de vi från början räknade ut skulle klara sig rensar upp i staden och filosoferar runt sina öden.

Låter jag negativ? Låter det som om jag tycker att ”Tidvågen” är som vilken dussinkatastroffilm som helst? I så fall ber jag om ursäkt. Ja, jag tycker att ”Tidvågen” är som vilken dussinkatastroffilm som helst – ska jag vara riktigt ärlig tillhör den toppskiktet – men jag ÄLSKAR katastroffilmer! Allt från klassiska 70-talsrullar med Charlton Heston (Heston var med i alla) till nya spektakel som ”Day after Tomorrow” och varför inte just ”Tidvågen”. Effekterna är bra, skådespelarna är trovärdiga och filmen är överlag väldigt välgjord och utnyttjar speltiden på 103 minuter väl. Det ska göras klart att detta inte är en ”dussinkatastroffilm” utan faktiskt Sydkoreas dyraste och största succé någonsin. Inte mindre än 12 miljoner biobesökare drog den bara i hemlandet!

Asiatisk film brukar ofta kännas lite speciell och udda för oss västerlänningar pga de kulturskillnader som trots allt råder. ”Tidvågen” är dock väldigt amerikansk i sin stil, så de som i vanliga fall av någon anledning har svårt att hänga med i asiatiska filmer bör inte ha problem med denna.