Lincoln Lawyer, The

• Svensk titel: Lincoln Lawyer, The
  • Originaltitel: The Lincoln Lawyer
  • Speltid (min): 118
  • Release (Bio): 2011-05-06

Hur hårt än rättegångsfilmer vill handla om rättvisa så brukar de oftast sluta med att filmen tar upp helt andra frågor. När Henri-Georges Clouzot undersökte genrens potential blev resultatet en film både om och med Brigitte Bardot, och Sidney Lumets rättegångsfilmer handlar antingen om gruppdynamik ("12 Angry Men") eller precis som Nicholas Rays "Knock on Any Door" om språk och dess verkan på verkligheten. "The Lincoln Lawyer" är trots dess titel mer en detektivfilm än en rättegångsfilm.

Matthew McConaghey gestaltar Mick Haller, en hypersliskig försvarsadvokat som blir anställd för att försvara Ryan Phillippes Louis Roulet som är anklagad för att ha våldtagit och misshandlat en prostituerad. Phillppe ser självfallet lika oskyldig ut som vanligt, men med tanke på skådespelarens filmografi är det omöjligt att inte vilja att han ska hamna bakom lås och bom. Filmens historia, och hur den slutar är det alltså svårt att bry sig något om. Det är hur som helst något mysko med fallet, och när det efter ett tag visar sig att det finns kopplingar till ett av Hallers gamla fall tätnar mystiken. Dessvärre följs den inte av någon slags spänning.

"The Lincoln Lawyer" är baserad på en roman av Michael Connelly. Kanske det i romanen framgår varför advokaten har en Lincoln (med en registreringsskylt som visar "NTGUILTY") som kontor. I filmen framgår det inte, men jag antar att det har något att göra med att vår kära advokat vill känna sig nära gatan. Och visst, Haller är den typ av advokat som surfar på vågen mellan moralisk och juridisk rättvisa. Denna aspekt av filmen är dock lika tunn(t) som Ryan Phillippes brösthår. Däremot innehåller filmen fina sekvenser om hur själva proceduren vid en rättegång ser ut och fungerar. Och dessutom delar McConaghey plats på filmens rollista med Marisa Tomei, en långhårig och mustaschprydd Willaim H. Macy samt John Leguizamo, vilket får tiden att gå när filmen är lika långtråkig som jag antar en riktig rättegång är.

Stefan Ramstedt