Pure Luck

• Svensk titel: Pure Luck
  • Originaltitel: Pure Luck
  • Speltid (min): 92
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-06-15

Efter att en minst sagt otursförföljd miljonärsdotter försvinner under en semester i Acapulco och alla försök att återfinna henne misslyckats hamnar ärendet på revisorn Eugenes bord. Eugene arbetar för den försvunnes far och är minst lika otursförföljd. Den olycklige fadern ser det som en sista chans att få tillbaka sin dotter – skicka någon som har lika mycket otur så kanske han kan följa i dotterns fotspår och hitta henne.

Det går dock givetvis inte att skicka ner Eugene ensam så som ledsagare utses privatdetektiven Raymond, som tidigare gått bet på att finna flickan. Raymond kommer snart att inse att det är förenat med livsfara att ägna så mycket tid tillsammans med Eugene...

”Pure Luck”, eller ”Rena rama turen” som den hette på VHS här i Sverige (vet inte om den gick upp på biograferna) är en komedi från 1991 med Martin Short och Danny Glover som Eugene respektive Raymond. De båda var på topp (nåja) vid den här tidpunkten, Short hade filmer som ”Tre Amigos” och ”Brudens far” bakom sig och Glover hade bland annat gjort två ”Dödligt Vapen”-filmer och ”Rovdjuret 2” så på pappret måste den här filmen sett ut som ett vinnande koncept. Tyvärr måste det ha gått snett någonstans, för jag kan med all välmening inte säga att filmen är det minsta rolig.

Visst, det promeneras in i glasdörrar och snubblas lite här och där, men det räcker inte. Det här är andra gången jag ser filmen och även om det gått ganska exakt 20 år sedan första gången minns jag att jag inte var imponerad då heller.

Det finns bättre komedier från 1991 att se (”Hot Shots!”, ”Brudens far”, ”City Slickers”). Det finns bättre filmer med Martin Short att se (”Tre Amigos”, ”Mars Attacks!”). Det finns bättre filmer med Danny Glover att se (”Dödligt Vapen” 1-4, ”Bat*21”, ”Purpurfärgen”). Se någon av dessa istället.