Rött hav

• Svensk titel: Rött hav
  • Originaltitel: Crimson Tide
  • Speltid (min): 111
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

Det finns 3 U-båtsfilmer värda att nämnas: ”Das Boot”, ”Hunt for the Red October” och Crimson Tide. Av dessa är ”Das Boot” den absoluta höjdaren där allehanda digital teknik och ultrabudgetar har fått ge vika för en skrämmande realism, klaustrofobi och ypperliga skådespelarprestationer. Filmen är tysk.

Amerikanarna gillar action under vatten. Ofta blandar man in utomjordiska eller annars bara konstiga element för att förhöja spänningen. Men så har vi då ”Hunt for the Red October” efter Tom Clancys roman, regisserat av actionspecialisten John McTiernan. Filmen kan anses vara värd att se för den är spännande och i rollbesättningen huserar storheter som Sean Connery, Sam Neill, James Earl Jones, Stellan Skarsgård och litet överskattade Alec Baldwin som här gör ett gott jobb.
Crimson Tide är också tillverkad av en actionspecialist, Tony Scott. Precis som i ”Red October” spelar skådespelarna en stor roll. Sean Connery har karisma och talang så det räcker och blir över, men det har även Gene Hackman. Hackmans antagonist i Crimson Tide, Denzel Washington, som är en kanonskådis, får finna sig i skuggan av mäktiga Hackman. Precis som Alec Baldwin i jämförelsen med Connery.

Crimson Tides handling placerar sig (under vatten, ha, ha!) i en nutid där ryska rebeller har lagt beslag på en missilbas. Detta kan ju inte accepteras av de präktiga amerikanarna och så skickar man en atomdriven undervattensfarkost med en massa elakartade raketer ombord till ett område därifrån man lugnt kan spränga skiten ur ryssarna om man så vill.
Hackman agerar kapten och Denzel finner sig i rollen som nummer 2 ombord. För att skicka iväg en massförstöringsbomb krävs det att både capo di tutti capi och seconden är av samma åsikt. Och det är de inte! Alltså blir det en katt och råttjakt under vatten innan klimaxen i slutet på rullen. Min gode danske kollega påpekade litet sarkastiskt att ”filmen i grund och botten speglar rättegången i Nürnberg och i synnerhet frågan om man verkligen skall lyda order eller tänka själv”! Tack Niels Jørgensen för denna excellenta analys. Och visst har filmen många dimensioner om man vill analysera faktumet att detta KAN hända. Eller?

Som en spännande actionfilm är Crimson Tide sevärd. Hackmans kapten är bland det mest skrämmande man kan skåda med sin orubbliga förkärlek till att lyda order och att agera som HAN anser bara bäst för U-båten och dess besättning. Denzel vågar opponera sig och den positiva kommunikationen mellan dessa ledare är borta.
Tony Scott kör med kameran i gångar och utrymmen, händelserna ombord sammanfogas snyggt i ett bildspråk som inte är helt olik McTiernans version. Tät och ganska smart. Till skillnad från McTiernan har Scott inte fått draghjälp från marinen i USA utan har byggt händelseomgivningen i studio och inne i databurkar. Resultatet blir kanske aningens rymlig för att vara helt realistisk. Underskrivne har haft turen att besöka en U-båt i Los Angeles-klassen och visst: den är stor, sanslöst stor, men inte såååå stor i interiören som Scott får det att verka.

Filmens behållning ligger alltså i en relativt intressant story, skådespelarnas prestationer och i synnerhet i bild och ljud. I hemmabioanläggningen låter ljudet mycket exakt och välbalanserat. Bilden är det inget fel på heller. Audiovisuellt är filmen alltså i toppklass.

Några små trivialiteter som har ett visst intressevärde: Det var meningen att Al Pacino skulle göra rollen som Captain Ramsey. Quentin Tarantino kallades in för att göra vissa justeringar i replikerna. Han gör det okrediterat. Hunden som Captain Ramsey har med sig i U-båten är en Jack Russel, ”den smartaste hunden i världen”, som Ramsey stolt påstår. Jag har en Jack Russel. Ramsey ljuger!