Jag ska inte dö ensam

• Svensk titel: Jag ska inte dö ensam
  • Originaltitel: No Moriré Sola
  • Speltid (min): 86
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-06-08
  • IMDb: Jag ska inte dö ensam

När de fyra väninnorna sätter sig i bilen och beger sig iväg på en liten tripp kan de knappast ana vad de kommer att råka ut för. Som om det inte vore illa nog att hitta en sönderslagen, blödande kvinna vid vägkanten, uppenbarligen grovt misshandlad, finner de sig själva snart jagade av samma gärningsmän.

De försöker fly, men hamnar snart i klorna på dessa galningar som brutalt våldtar och misshandlar dem innan de lämnas till sitt öde mitt ute i vildmarken. Skadade och skakade försöker de ta sig från platsen och komma tillbaka till civilisationen där de kan få den vård de behöver, men det är lättare sagt än gjort. Gärningsmännen är fortfarande i krokarna och flickorna inser snart att det är djungelns lag som gäller hädanefter: döda, eller dödas.

”Jag ska inte dö ensam” är en argentinsk thriller av klassiskt rape/revenge-snitt. Inspirationerna till filmen är många, och inkluderar enligt förtexterna filmer som ”Hostel”, ”Thriller – en grym film” och Bergmans ”Jungfrukällan” för att nämna några få. Även om ”Jag ska inte dö ensam” följer de flesta mallar för filmer i denna genre och därmed inte bjuder på många överraskningar är det en välgjord film, med habila skådespelarinsatser och effekter. Visuellt sett ser det bra ut, även om det blir lite väl mycket digital känsla i vissa scener.

Behöver vi fler filmer i rape/revenge-genren? Kanske inte, men faktum är att det är gångbart tema som kommer att användas i många år framöver. ”Jag ska inte dö ensam” tillhör det övre skiktet av filmer i genren om jag får säga min mening, och är definitivt värd att ses.