Killer Elephants, The

• Svensk titel: Killer Elephants, The
  • Originaltitel: Killer Elephants
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-10-12
  • Tagline: Prepare to get squashed!

Härom kvällen stoppade jag in i den rykande färska ”The Killer Elephants” i DVD-spelaren. Känner ni inte igen titeln? Inte så konstigt kanske. Det är en relativt obskyr thailändsk actionfilm från 1976, inget ni hittar på Statoils Topp Tio-hylla med andra ord. Hade det inte varit för det nystartade distributionsbolaget Attackafant Entertainment, som ger ut denna film tillsammans med Njutafilms, hade vi här i kalla Sverige förmodligen aldrig fått möjlighet att se den.

Handlingen är inte helt solklar, men handen på hjärtat: är det verkligen handlingen man är ute efter när det gäller en film med titeln ”The Killer Elephants”? Nej, just det. Men i korthet verkar det iaf handla om en polis som med mer eller mindre hjälp av en aningen mindre laglydig bekant försöker befria en by från en gangster terror. Jag tror iaf att det var det handlade om, jag hade fullt upp att hänga med i alla rallarslagsmål och biljakter. Elefanter då? Jodå, nog bjuds det på elefantaction också.

Första gången jag hörde talas om filmen, eller rättare sagt titeln, fick jag för mig att det var en film om just mördarelefanter, kanske muterade av något otäckt experiment. Så var dock inte fallet, detta är helt vanliga elefanter som dock används till både murbräckor, bilvältare/krossare och husrivare. Riktigt coolt (även om muterade mördarelefanter hade varit ett snäpp coolare). Det finns också en scen i filmen som jag kan sätta ett par spänn på att jag aldrig kommer se i någon annan film. Banditer som knockas av elefantpenisar är tragiskt underrepresenterade på film helt enkelt.

Jag hade förbaskat kul när jag såg ”The Killer Elephants”. Det är uppenbart att 70-talsaction från Asien inte alltid skilde sig så mycket från sina motsvarigheter i väst när det gällde själva kärnan i berättandet. Det var mycket pang på rödbetan så kör vi.

Vad gäller bild- och ljudkvalitet så blev jag positivt överraskad. Kalla det fördomar, men säger någon ”thailändsk action från 1976” förväntar åtminstone jag mig ganska usel kvalitet, lite som fjärde-femte generationens VHS-kopia (om någon där ute minns sådana). Men det här såg förvånansvärt bra ut. Visst förekommer det smuts och repor här och där, men det är inget som stör.

Jag vill skicka ett personligt tack till mannen bakom Attackafant Entertainment, som i och med detta (och förhoppningsvis många kommande) släpp, breddar den svenska DVD-marknaden till att innehålla mer än bara de allra senaste effektspektaklen från Hollywood. Vetskapen att Attackafant’s största fokus ligger på en äkta kärlek till film snarare än rent vinstintresse gör bara saken än mer beundransvärd. Sådant go och jävlaranamma renderar en stående ovation i min bok.

Se så, ut och köp ”The Killer Elephants” nu. Skulle ni mot all förmodan inte gilla den kan ni åtminstone stå rakryggade och stolta när ni säger ”jo då, den där elefantpenisknockfilmen har man ju.”.