Lånaren Arrietty

• Svensk titel: Lånaren Arrietty
  • Originaltitel: Kari-gurashi no Arietti
  • Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 2011-11-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-03-07

Arrietty är en liten 14-årig flicka, och då menar jag LITEN flicka. Kanske decimetern lång, tillhörande ett släkte småfolk som vanligen kallas för ”lånare”. Namnet kommer av att de ofta i smyg lånar saker av människor, väldigt försiktigt för att inte bli upptäckta.

När Arrietty får följa med sin far på ett låneuppdrag, hennes första, råkar hon av misstag bli sedd av en ung pojke, Sho, som dock tar det hela med ro. Hans mormor har många gånger berättat historier om detta småfolk, historier hon själv hört från sin far, men har aldrig sett dem med egna ögon. Arriettys far tar det dock inte lika lugnt, han är övertygad om att de måste flytta om de blir upptäckta då människor är alldeles för farliga och säger till Arrietty på skarpen att hon måste hålla sig långt borta från människornas värld. Men säg den 14-åring som lyder...

”Lånaren Arrietty” bygger på Mary Nortons böcker om Lånarna. De har filmatiserats flera gånger förut, senast 2011 med Stephen Fry, och även blivit en TV-serie av BBC. Den här versionen är animerad, och producerad av den anrika japanska Studio Ghibli. Resultatet är en fantastiskt vacker film, alldeles lagom spännande för att passa lika bra för en 39-årig filmrecensent på amatörnivå som hans snart 4-åriga dotter.

Jag är den första att erkänna att jag inte är ett stort fan av anime i stort och blir väldigt lätt uttråkad av långfilmer i den stilen. Men ”Lånaren Arrietty” är annorlunda. Kanske är det helt enkelt det faktum att det faktiskt inte är en japansk berättelse, även om man flyttat handlingen till Japan. Det är inga asiatiska andeväsen, svävande slott eller kattbussar, utan en mer ”normal” historia (om man nu kan säga det om lilleputtar). Hur som helst blev jag väldigt förtjust i den här filmen och jag lär säkert se om den flera gånger framöver, om inte annat så tillsammans med dottern.