• Svensk titel: Dolt under ytan
  • Originaltitel: What lies beneath
  • Speltid (min): 122
  • Release (Bio): 2000-11-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-06-13

Det var länge sedan jag såg en riktigt bra, gammaldags spökfilm. What Lies Beneath kommer väldigt nära det som jag skulle karakterisera som en perfekt spökthriller.

Den svagaste länken i filmen, manus, är ingalunda någon dålig länk. Den är förutsägbar till den gräns att man känner igen den traditionella spökfilmen, men den bjuder också på vissa mindre överraskningar. I det stora hela vet vi redan från början vad som kommer att hända, vi vet hur detaljerna kommer att utvecklas och vi vet en halvtimme före slutet hur The End kommer att se ut. Kan verka som en katastrof, men se det är den inte. Man har avsiktligt behållit ett förutsägbart manus.

Regissören Robert Zemeckis är en visuell trollkarl. Han kör och driver med oss precis som han vill. Denna magikers kamera är i konstant rörelse och trots att man vet att bakom dörren står någon och trots att man vet var en närbild av en häl i en trappa kommer att sluta, så lyckas han lyfta åskådarna från stolen gång på gång. Zemeckis är också en mästare på visuell bluff. I hans förra film, ”Contact” 1997, visar han en kamerakörning av en springande liten flicka från nedre våningen av huset till övre. Kameran följer flickan två meter framför henne i slow-motion hela tiden. Då flickan kommer till badrummet så visar det sig att kameran hela tiden visar en spegelbild. Hur i hel…? Finurligt klipperi och fantastiskt användande an modern filmteknologi. Jag har fingranskat denna scen tiotals gånger och trots att jag nu vet hemligheten bakom den, så kan jag inte fatta hur man kan åstadkomma något liknande.

I What Lies Beneath kör Zemeckis samma race. Vissa kamerakörningar är så häpnadsväckande, så de nästan får spänningen att försvinna. Ibland är han för skicklig och påhittig för sitt eget bästa. Men för oss teknikintresserade finns hemligheterna, nästan alla, avslöjade i DVD:ns bonusmaterial, som dock kunde ha varit mera omfattande.

Robert Zemeckis blandar alltså nytt och gammalt i sin regi. Han använder gamla tricks för att skrämma oss (musik och bu!) och nyare tag för att skapa en krypande spänning. Det är effektivt, det vill jag lova. Dock har vi regimässigt en ganska ytlig film med billiga poäng, men gör det egentligen något? Vi vill ju bli skrämda då vi skaffar en film som denna. Zemeckis håller vad han lovar.

Huvudrollerna spelas av Harrison Ford och Michelle Pfeiffer. Man kan gott påstå att båda är perfekta val. Pfeiffer visar att hon kan agera. Det finns inget överspel och hon är klart den bärande kraften i filmen. Herr Fords agerande visar att gammal kan och det med råga. Hans avslappnade stil visar att han har varit med länge och att han känner sig säker i allt han gör. Jag måste, nästan motvilligt, erkänna att jag har nu låtit mig imponeras av aktörernas skicklighet. Bravo!

Ljud och bild kommer inte att få någon att bli besviken. Bilden är bättre än ljudet, men ljudet visar stundtals att det finns och vi åskådare sitter fastnaglade i taket. Bonusmaterialet är ganska snålt, men erbjuder i alla fall en inblick i Zemeckis lilla värld och historia. Varningens ord måste dock framföras. Se inte trailern innan ni ser filmen, för då blir spänningen helt förstörd.

Ja, ja, kritikerna runtom jordbollen har inte varit nådiga. En mindre del har funnit What Lies Beneath engagerande och värt pengarna. Andra har agerat mot dess ytlighet och dess kalkylerande ramar. Jag anser dock att filmen innehåller bra skådespeleri. Den har en ganska naturlig uppbyggnadstakt som kan kännas för lång för otåliga, men som för mig betydde mera tid att bygga upp ett trovärdigt scenario. Scenariot styrs stenhårt av Zemeckis som hyllar Hitchcock i mer än en scen. Tempot är långsamt och suggestivt och det gillar jag, snarare än splatter och påtvingade skräckupplevelser varannan minut. Zemeckis manipulerar oss och ger vi filmen en chans så kommer den att skrämma skitet ut känsliga och få även de tuffaste att skratta nervöst och bortförklara sina rädslor med tomma ord.

© Janne Ahlgren