Moth Diaries, The

• Svensk titel: Moth Diaries, The
  • Originaltitel: The Moth Diaries
  • Speltid (min): 82
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-10-31

Jag har så länge jag kan minnas varit ett fan av vampyrfilmer. Klassiker som ”Dracula” och ”Nosferatu” såväl som modernare varianter som ”The Lost Boys” och ”Near Dark”, allt har jag sugit i mig. De senaste åren har dock denna för mig så kära genre tappat mycket i cred.

En stor skuld i detta har utan tvekan ”Twilight”-serien. Helt riktade mot tonårstjejer ”förärade” de inte bara filmvärlden med ett otal bedrövliga filmer, utan inspirerade även skräp som ”Vampire Diaries” (”Dawson’s Creek” med huggtänder). För att inte glömma dagens film.

”The Moth Diaries” bygger på en roman av Rachel Klein som kom ut 2002. Den handlar om Rebecca, en ung tjej som plågas av sin fars självmord. Hon går på ett internat för unga flickor och är mer eller mindre besatt av den nära väninnan Lucy. Men när den nya, konstiga tjejen Ernessa börjar på skolan och mer eller mindre tar över Lucy blir Rebecca tossig. Hon är övertygad om att Ernessa i själva verket är vampyr, men ligger det någon sanning i det eller är Rebecca bara tokig? Jag vet inte, jag bryr mig inte heller.

Allvarligt talat, för att vara en film på bara 82 minuter kändes den enormt mycket längre. Jag somnade inte mindre än tre gånger under mitt försök att se filmen och det var knappt jag hade lust att spola tillbaka för att inte missa något. Detta är så bedrövligt tråkigt! Det är mer än uppenbart att filmen liksom boken sorteras under ”Barn och ungdom” i hyllan, vilket innebär att jag är långt från att platsa i målgruppen. Jag trodde ändå, i min enfald kanske, att regissören Mary Harron (”American Psycho”) skulle lyckas fånga mitt intresse.

Det enda positiva jag kan säga om filmen är att fotot är mycket snyggt. Men det hjälper föga när innehållet är så tomt.