Abraham Lincoln: Vampire Hunter

• Svensk titel: Abraham Lincoln: Vampire Hunter
  • Originaltitel: Abraham Lincoln: Vampire Hunter
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-11-14

Vad vet du om Förenta Staternas sextonde president, Abraham Lincoln egentligen? Visst, du känner till hans hatt och skägg, att han blev skjuten i huvudet under ett teaterbesök. Du kanske till och med känner igen den berömda öppningen på hans tal i Gettysburg, ”Four score and seven years ago…”. Men jag kan slå vad om att du inte visste att han även var vampyrjägare!

”Abraham Lincoln: Vampire Hunter”, efter boken med samma namn, är regisserad av Timur Bekmambetov, mannen bakom ”Wanted” och de ryska vampyrfilmerna ”Night Watch” och ”Day Watch”. Filmen har producerats av ingen annan än Tim Burton, men låt inte det skrämma er.

Vi får följa Abraham Lincolns liv, från barndomen då han blev vittne till hur en hemsk vampyr dödade hans mamma genom ungdomsåren då han dagtid studerade juridik och nattetid svingade sin silverklädda yxa mot nattens varelser, och ända fram till presidentåren. Man har vävt in riktiga historiska fakta bland de mer otroliga aspekterna och det funkar förvånansvärt bra.

Visuellt sett är det en fest. Många snygga effekter och tagningar, möjligtvis ett aningen överdrivet användande av slowmotion under de många fightscenerna. Animerade sekvenser blandas lekfullt in på ett kreativt och passande sätt. En fröjd för ögat!

Jag måste säga att jag inte hade speciellt höga förväntningar på den här filmen, jag trodde att det skulle vara en pinsam tråkfest. Jag har dock glädjen att säga att jag hade fel, så fel. Filmen är riktigt underhållande och både jag och frun satt med stora leenden på läpparna filmen igenom. Betyget är otroligt nära en fyra, men landar på en väldigt stark trea till slut.