Ice Age 4 - Jorden skakar loss

• Svensk titel: Ice Age 4 - Jorden skakar loss
  • Originaltitel: Ice Age: Continental Drift
  • Speltid (min): 87
  • Release (Bio): 2012-06-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-11-28

Det har gått några år sedan vi träffade Diego, Sid och Manny sist, men mycket är sig fortfarande likt. Manny är som vanligt orolig för det mesta, inte minst för dottern Peaches som nu blivit tonåring och börjar se efter pojkar. Ingenting kan göra en far mer nervös!

När Scrat (ni vet, den lilla gnagaren som konstant är på jakt efter nötter) råkar orsaka en enorm kontinentaldrift vänds allt upp och ner. Det som tidigare var vännernas trygga hem förstörs nu av landmassor som obarmhärtigt förstör allt i sin väg. Nu är det upp till gänget att försöka hitta ett nytt hem åt sig och sina kära. Men det kommer definitivt inte bli enkelt...

”Ice Age 4 – Jorden skakar loss” är som titeln antyder den fjärde filmen i serien om mammuten Manny, sengångaren Sid och den sabeltandade tigern Diego, skickligt spelade av Ray Romano, John Leguizamo respektive Denis Leary. Den är, som förväntat, mycket snygg och tekniskt imponerande, men det känns som om det saknas något i helheten. Många av de gags som karaktärerna utsätts för, eller varianter på dem, har vi sett i tidigare filmer och det blir mycket upprepning. Faktum är att det mer känns som ett avsnitt i en TV-serie än en film.

Jag såg den med engelskt tal (tack och lov!) utan barnen för att även kunna bedöma om den är lämplig som underhållning för dem. Nu tror jag att det bitvis var aningen för otäckt för dem (mina barn är fyra och två) så jag tror att filmen får placeras i hyllan tills vidare. Den rekommenderade åldersgränsen är trots allt sju år, och det tror jag är rimligt.

Om man som vuxen gillar de övriga filmerna i serien kan man absolut undsätta knappa 90 minuter för att se även denna. Trots upprepningar och relativt tunn handling så är den i alla fall rätt så underhållande.