Tavlan

• Svensk titel: Tavlan
  • Originaltitel: Le tableau
  • Speltid (min): 76
  • Release (Bio): 2012-12-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-03-27

För många, antagligen de flesta av oss, är en tavla blott en tavla. Men tänk om de karaktärer som framställts i alla dessa konstverk lever och känner precis som oss, på gott och ont? Tänk om de också gör skillnad på varandra när det gäller status och rang, ser ner på de som kanske inte är färdigmålade. För att inte tala om skisser, de måste väl ändå ligga längst ner på rankingen?

I den franska animerade barnfilmen ”Tavlan” är det precis detta som sker. I ett verk ser de ”kompletta” ner på de ”ofärdiga” och framförallt på ”kluddarna” som konstnären lämnat kvar i deras annars så perfekta värld. Men det är inte alla som följer de oskrivna reglerna, kärleken känner inte sådana hinder. Så när en komplett och en ofärdig blir förälskade i varandra uppstår det givetvis konflikt på bägge sidor, ”man ska inte beblanda sig med sådana där”. Tillsammans med en vän beger sig paret iväg på jakt efter konstnären. Om han kan färdigställa målningen försvinner alla problem!

På sin äventyrsfyllda resa spränger trion alla uppsatta gränser och lämnar sin egen tavla för att utforska både den till synes övergivna ateljén men också andra tavlor får finna sig i oväntade besök. Men var håller konstnären hus?

”Tavlan” är inte bara en spännande historia, utan även ögongodis av rang. Att se dessa målade figurer röra sig bland olika målade världar såväl som vår egen är en visuell fest och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett något liknande. Konceptet som sådant är fenomenalt, och för en gångs skull lyckas utförande nå samma höjder!

Jag kan varmt rekommendera denna film, både till barnfamiljer (den visas dubbad till svenska på bio) och till ”vanliga” filmälskare. ”Tavlan” är en fantastisk film!