Lore

• Svensk titel: Lore
  • Originaltitel: Lore
  • Speltid (min): 109
  • Release (Bio): 2013-03-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-06-19

Andra världskriget närmar sig sitt slut. De allierade har intagit Tyskland, Hitler har tagit livet av sig i sin bunker och naziofficerare runt om i landet bävar nu för sina liv. För 15-åriga Hannelore, vanligtvis kallad Lore, ställs hela världen på kant. Pappan, naziofficer och högt uppsatt inom partiet, packar en natt ihop familjen och det allra viktigaste de har i en lastbil och kör ut dem till en stuga på landet med förhoppningen att de ska kunna undvika det oundvikliga. Fadern blir dock snart fångad av de allierade och det dröjer inte länge innan även modern blir fängslad. Kvar finns bara Lore, som nu måste ta hand om sina fyra småsyskon, den yngsta fortfarande en bebis.

De fem barnen påbörjar nu sin resa till mormor utanför Hamburg, en lång resa som inte blir lättare av att alla tåg beslagtagits av de allierade. Samtidigt som de får gå den långa vägen måste de hela tiden försöka få tag på mat och vara på sin vakt mot faror. När hjälp kommer från ett oväntat håll måste Lore ifrågasätta hela sin uppfostran och allt hon lärt sig under sin tid i Hitler Jugend...

Oj. Oj oj oj. Vilken film. Som en knytnäve i magen slår den till och målar upp en fruktansvärt gripande historia som mycket väl kan vara tagen direkt från verkligheten. Baserad på en bok av Rachel Seiffert och regisserad av Cate Shortland är ”Lore” en tysk-australisk samproduktion som hade premiär i Sydney 2012 och sedan blivit hyllad runt om i världen. Nu är det Sveriges tur att ta del av denna vackra, spännande och stundtals otäcka film och jag kan bara hoppas att så många som möjligt tar sig till biograferna och löser en biljett till den. Det är kanske inte den perfekta ”första dejten”-filmen, inte heller det bästa valet om man är ute efter lite lättsam underhållning. Men ibland måste man faktiskt se något som tar tag i en, något som får en att tänka efter och framförallt något som får en att uppskatta hur bra man egentligen har det.

I titelrollen som Lore ser vi den 20-åriga Saskia Rosendahl, en fantastisk talang som jag hoppas få se mycket mer av i framtiden. För rollen som Lore har hon vunnit flera priser, bland annat det för bästa skådespelerska på Stockholms Filmfestival 2012. Mer än välförtjänt får jag säga, hon är så bra och trovärdig att jag vid flera tillfällen kände att jag ville ge henne en tröstande kram och säga ”det kommer att bli bra, det kommer att bli bra”. Fantastiskt.

Som om detta inte vore nog är ”Lore” dessutom en väldigt estetiskt tilltalande film, läckert foto och suggestiva närbilder som då och då ger ett närmast drömlikt scenario.

Se ”Lore”. Se ”Lore” nu.