King Kongs son

• Svensk titel: King Kongs son
  • Originaltitel: The Son of Kong
  • Speltid (min): 70
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-03-06

Efter de massiva framgångarna med ”King Kong” gnuggade bossarna på RKO sina händer av lycka och beslutet lät inte dröja på sig; vi ska ha en uppföljare! Regissören Merian C. Cooper blev naturligtvis eld och lågor, men efter att fått veta att uppföljaren skulle få en mycket mindre budget och dessutom måste vara färdig inom sex månader för en julpremiär tappade han sugen och nöjde sig med att producera istället. Därför blev bara vapendragaren Ernest B. Schoedsack kvar som regissör till ”King Kongs son”, som alltså hade premiär 1933 även den.

Efter att Kong demolerat större delen av Manhattan gömmer sig Carl Denham i en sunkig lägenhet från diverse indrivare som kommer med stämningsansökan efter stämningsansökan. Borta är drömmarna om framgång och rikedom, nu är det bara frågan om att överleva. Tillsammans med kaptenen på ”The Venture”, skeppet som tog Kong från Skull Island till New York, beger sig Denham åter ut till sjöss för att försöka komma undan åtal. De tar lite diverse fraktuppdrag, men när får höra talas om att det fanns en skatt på Skull Island bestämmer de sig för att återvända. Vad de dock inte hade väntat sig var att stöta på ännu en jättelik gorilla; King Kongs son.

Filmen är precis som förlagan fylld med stop-motion och vi får se Kongs blonde son fajtas med både reptiler och jättebjörnar(!). Det som skiljer filmerna åt är dock känslan. Uppföljaren känns verkligen som en uppenbar cash grab, och jag kunde inte känna någon sympati för karaktärerna. Det blev tyvärr väldigt ointressant, trots fina effekter av Willis O’Brien. Nej, detta var en besvikelse.