Red Dawn

• Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-03-13

Utländska trupper invaderar utan förvarning USA och i Spokane klarar sig en handfull skolelever undan den initiala attacken och lyckas ta sig ut i skogen där de slår upp läger. Ledda av den nyligen hemkomne marinkårssoldaten Jed Eckert får nu denna unga skara, bestående av bland annat Jeds lillebror och dennes kompisar, försöka växa upp i förtid och slåss för sitt land. Liten tuva välter stort lass heter det ju, och med sin gerillakrigföring mot den invaderande stormakten visar gänget, som lånat fotbollslagets namn och kallar sig för Wolverines, att det gamla ordstävet stämmer...

Så nu är det äntligen dags för nyinspelningen av John Milius 80-talsklassiker ”Red Dawn” att släppas på diverse hemformat, efter en lång och strulig resa. Filmen som sådan var färdiginspelad redan 2009 men lades sedan på hyllan av olika anledningar. En av dem var MGM’s ekonomiska kris, de hade helt enkelt inte råd att marknadsföra den. Dessutom tvingades de gå tillbaka och ändra stora delar av innehållet i filmen då man ursprungligen valt att peka ut Kina som den stormakt som invaderar USA. Med ett sådant innehåll hade det inte gått att sälja filmen till den kinesiska marknaden och bolaget hade förlorat enormt mycket pengar, pengar de var i mycket stort behov av. Så efter lite trixande är det nu Nordkorea som är the bad guy.

Dessutom har ju flera av skådespelarna, mer eller mindre okända vid inspelningen, gått och blivit storstjärnor sedan dess. Detta gäller inte minst Chris Hemsworth i huvudrollen som Jed Eckert, honom har vi ju sett som titelkaraktären i ”Thor”, och i ”The Avengers”, ”Cabin in the Woods” och mycket annat.

Så hur står sig då filmen mot originalet? Eller än mer intressant, hur står den sig över huvud taget? Nja, inte så jättebra. Jag är personligen väldigt fäst vid originalet, jag vet att den inte åldrats helt med värdighet men den ligger mig ändå varmt om hjärtat. Dessutom har den en bättre rollista än nyinspelningen, med namn som Patrick Swayze, Charlie Sheen, C. Thomas Howell, Lea Thompson, Jennifer Grey, Powers Boothe och Ron O’Neal för att nämna några. Nyinspelningen har Chris Hemsworth och Adrianne Palicki (kommande ”G.I. Joe”-rullen) och inte mycket mer. Visst, veteranen Brett Cullen är med en stund som bröderna Eckerts pappa, men med tanke på att Harry Dean Stanton spelade den rollen i originalet så hjälper inte det så mycket. Man hade kunnat tro att Connor Cruise, son till en viss Tom, hade kunnat bidra med stjärnstatus men det är långt kvar tills han kan leverera på den fronten.

Dessutom känns det som om den nya filmen satsar mer på explosioner och effekter än hjärta, och visst finns det ett par riktigt häftiga scener men det räcker inte hela vägen. Kanske hade jag varit mindre kritisk till filmen om jag inte hela tiden, mer eller mindre medvetet, jämfört den med förlagan. Kanske.