• Svensk titel: Porrkungens tårar
  • Originaltitel: Porrkungens tårar
  • Speltid (min): 80
  • Release (Bio): 2013-05-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-09-11
  • IMDb: Porrkungens tårar

Berth Milton var namnet på mannen som 1965 startade världens första hårdporrtidning i fullfärgstryck. Samma namn bar också hans son, som på 90-talet tog över bolaget och förde in det i en ny era, med introduktion på NASDAQ och sann pionjäranda på den nya flugan internet. Så mysigt, ett riktigt familjeföretag kan man tänka.

Fel.

Milton Sr lämnade tidigt frun och barnen för att leva loppan som fifflare. Milton Jr levde ett par år med sin mor och syskon i Finland innan de flyttade hem till Sverige igen. Där lämnades barnen hos en familj medan mamman åkte till Stockholm för att jobba ”ett par veckor”. Dessa veckor blev till år, och Berth knöt starka band till den man som fick agera fosterfar under tiden. Plötsligt en dag kom mamman tillbaka och tog med sig ungarna till ett kärlekslöst hem i Stockholm.

Någonstans där kom fadern tillbaka i bilden. Med lite ruffel och båg (och viss fängelsetid) bakom sig hade han startat en karriär och drev en porrbutik. Jr fick hjälpa till i butiken, och försökte hela tiden vinna sin pappas kärlek, något som aldrig lyckades. Jr svor att aldrig ge sig in i samma bransch som fadern, istället använde han sin från fadern ärvda talang för affärer att driva solarier, gym och syssla med import av grejer såsom klockor och strumpbyxor. 1991 bröt han dock sitt löfte att hålla sig borta från porren och tog över Private. I och med det började både lyxlivet och helvetet...

Filmaren Fredrik von Krusenstjerna har i dokumentären ”Porrkungens tårar” under en tid följt med Berth Milton Jr och försökt komma honom närmare in på skinnet. Fokus ligger inte på den bransch han sysslar med, utan på människan Milton, och hans minst sagt turbulenta förhållande med fadern. Jag vet inte riktigt varför, men jag blev överraskad över hur sorgsen, olycklig och ensam Milton verkar vara. När han berättar om sin uppväxt blir jag snarast chockad över att han inte hamnade på brottets bana (iofs, med tanke på skattefifflet så har han väl på sätt och vis gjort det) utan ändå blev så ”välanpassad”.

Det är en väldigt intressant historia som berättas, och under dokumentärens gång händer det mycket i Miltons liv som påverkar den slutgiltiga filmen på ett oväntat sätt. Oväntat för både Krusenstjerna och för oss som publik.

Man kan tycka vad man vill om den bransch som far och son Milton gjort sig en förmögenhet på, men låt det inte påverka er när det gäller ert beslut om att se filmen eller inte. Låt den stå på egna ben. Fokus ligger som sagt inte på porren, och det är ytterst sparsamt med naket i filmen.