El Medico

• Svensk titel: El Medico
  • Originaltitel: El Medico - The Cubaton Story
  • Speltid (min): 80
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-07-03

Ett DVD-omslag kan avgöra en films öde på en sekund. Väcker det inte intresse där det står i hyllan vill ingen köpa eller hyra den. Har den ett populärt namn på kan den locka fler tittare än vad den egentligen har tänkt sig. Sedan finns det ju namn som gör att man helst av allt vill kasta den i papperskorgen utan att ens se den.

Det sistnämnda passar in på dokumentären ”El Medico”, om Kubas populäraste rapartist, tillika lärare, och hans försök att nå fler med sin musik. Intressant premiss, absolut, men det som får mig att rysa av obehag är den nedersta textraden på framsidan: ”En film av Daniel Fridell som gjorde Sökarna”.

Vill man sälja in en film till mig, ska man absolut inte nämna klåparen Fridells namn. Han ligger bakom en hel del av den värsta smörjan som producerats i Sverige. Jag ser till och med hellre en film av Colin Nutley! Så illa är det!
Men men, nu fick jag en film att recensera, och jag kunde åtminstone glädja mig åt att det inte var en fiktiv handling om ungdomar på drift i Stockholms undre värld bla bla bla...

”El Medico” handlar som sagt om den unge Raynier, som arbetar som läkare i Kuba. Han älskar musik, och ägnar all sin lediga tid åt att skapa musik och framföra den som den populära rapartisten El Medico. En duktig kille med massor av talang, men som är hyfsat hårt hållen av sin mor som kräver att han fortsätter arbeta som läkare, efter att Kuba tillåtit honom att utbilda sig gratis. Mamman, som under revolutionen slogs på Castros sida, är väldigt trogen sitt hemland. Hon upplevde kaoset innan, och vill inte ha tillbaka det eländet.

Samtidigt, i en annan del av Kuba, arbetar den svenske producenten/artisten Michel Miglis med sin egen karriär. När han upptäcker Raynier bestämmer han sig för att hjälpa denna talang att nå utanför Kubas gränser, och det gör man med fräcka videor!

Alltså, här har jag ett problem. Michel Miglis är ett äckligt ärkesvin av rang. Hans uppfattning om fräcka videor är skakande rumpor i mängder. Naket är viktigare än musiken, ”för det är det som säljer i västvärlden”. Raynier är inte alls bekväm i det hela, då det inte är något han, eller Kuba, står för. Det skiter Michel i. By the way, Michel är enligt egen utsago den största feministen av alla. ”Det är bara att feministerna i Sverige får för lite kuk”. Joråsåatteee...

Fridells dokumentär är extremt ojämn. Delarna med Raynier är väldigt intressanta, och jag hade velat ha ännu mer fokus på honom. Tyvärr läggs en hel del tid på slemmet Michel. Blir mest ledsen vid de scener när hans dotter kommer ner från Sverige för att hälsa på, och tvingas sitta med när pappa flinande sitter med ett teleobjektiv upp i röven på en dansös. Det är enormt tydligt att hon tycker att han går för långt, att det inte är OK, men det skrattar han bara bort. Fy fan.

Det är svårt att sätta ett betyg på ”El Medico”. Hade fokus legat till 100% på Raynier (och vi sluppit Fridells taskiga engelska som berättarröst) hade det blivit en solklar femma. Delarna med Michel Miglis är inte värda en etta. Men till slut måste jag bestämma mig, och den talangfulle kubanens historia måste överglänsa den sexistiske svenskens, och därför blir betyget en fyra.