Floden utan återvändo

• Svensk titel: Floden utan återvändo
  • Originaltitel: River of No Return
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-08-21

Änklingen Matt, nyligen muckad från kåken och numera sysselsatt som nybyggare och bonde, åker in till staden för att hämta sin son Mark som han inte sett på många, många år. Efter moderns död har Mark skickats med tåg till en okänd stad för att bo hos en far han inte känner. I väntan på faderns ankomst till den lilla staden tyr han sig till sångerskan Kay som på saloonen underhåller det patrask som rör sig i området.

När Matt hämtat Mark och de båda återvänt till den lilla timmerstugan börjar arbetet att hitta tillbaka till varandra. De avbryts dock snart av Kay och hennes man Harry som med flotte försöker ta sig längs floden till nästa stad. När flotten nästan kraschar får Matt rycka in och hjälpa de båda i land, bara för att bli brutalt nerslagen och rånad på häst och gevär. Kay blir förskräckt över Harrys beteende och stannar kvar hos Matt och Mark. Men när indianerna anfaller och de inte längre har något gevär att försvara sig med tvingas de tre fly på flotten.
Nu får de kämpa mot både naturens krafter och sina egna känslor.

”Floden utan återvändo” är en western med inga mindre än Robert Mitchum och Marilyn Monroe i huvudrollerna som Matt och Kay. Det är ett spännande äventyr som utspelar sig i storslagen natur och det är sannolikt en av Monroes mest seriösa filmer, om man får uttrycka sig på det viset. Hon är riktigt bra här, och även om det kanske låter manschauvinistiskt måste jag få uttala mig om de jeans hon bär i filmen. Det måste vara det tajtaste par jeans jag sett sedan Marc Singer sprang omkring och slogs mot ödlor i TV-serien ”V” på 80-talet!

Det här är en Monroe-film jag tidigare aldrig hade hört talas om, men jag är väldigt glad över att till slut kunnat ta del av den.