Hummingbird

• Svensk titel: Hummingbird
  • Originaltitel: Hummingbird
  • Speltid (min): 99
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-09-25

Vid första anblick verkar Joe vara en i mängden bland Londons utslagna, levandes på gatorna och beroende av både sprit och de soppkök som vänliga själar och kyrkoförsamlingar anordnar. Men skenet bedrar, Joe är inte vem som helst. Han är tidigare elitsoldat, som efter att ha sett hela sin pluton utplånas under ett uppdrag i Afghanistan fick en knäpp och dödade flera civila. Väl tillbaka i England rymde han för att undvika krigsrätt och lever sedan dess i det dolda.

Efter att ha blivit attackerad och nerslagen bryter han sig in i en lägenhet för att hitta lite plåster, bandage och sprit. Det visar sig att lägenheten tillhör en modell som ska tillbringa det närmaste halvåret i USA, så Joe bestämmer sig för att bo där tills vidare och komma på fötter igen.

Han tar ett jobb som diskare och senare kock på en kinakrog, men efter att på ett spektakulärt sätt avhyst en grupp störiga gäster får han ägarens uppmärksamhet. Snart har Joe ett nytt jobb, som chaufför och smågangster under den kinesiska triaden. Nu rullar pengarna in, men han har inte glömt sin bakgrund. Det soppkök han så ofta besökte får massiva donationer från honom, och han ser dessutom till att den före detta flickvännen och deras gemensamma dotter får ekonomiskt stöd.

När Joes flickvän från gatorna, Isabel, hittas död bestämmer sig Joe för att utnyttja sina kontakter i den undre världen för att hämnas, kosta vad det kosta vill...

”Hummingbird” är en rykande färsk brittisk thriller med Jason Statham i huvudrollen. Seriöst, när sover karln? Han spottar ju ur sig film efter film! Här får han dessutom chansen att göra mer än att bara slåss, även om det blir en hel del av den varan också. Men intressantast är ändå de mer känsloladdade scenerna, där han får chansen att visa att han kan mer än att lära sig fightingkoreografi. Tyvärr får han inte leva ut helt utan hålls tillbaka av regissören. Synd, men kanske nästa gång?