Liability

• Svensk titel: Liability
  • Originaltitel: The Liability
  • Speltid (min): 83
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-09-25

Adam är en snart 20-årig slacker som tillsammans med sin mamma bor hemma hos hennes pojkvän Peter, en välbärgad gangster med grava attitydproblem. Efter att ha kraschat Peters bil får Adam som straff (förutom ett sönderslaget Xbox) uppdraget att agera chaufför åt Roy, en av Peters kompanjoner.

Adam hämtar på avtalad tid upp Roy, som inte direkt är den mest talföra personen han träffat. Det visar sig dock snart att Roy är en yrkesmördare, och att Adam ska köra honom till nästa uppdrag. Adam fascineras över Roys verksamhet, och blir snart indragen i aktiviteterna. Men när de mitt under ”städningen” efter avslutat uppdrag blir påkomna av en ung kvinna som är ute och vandrar i skogen ställs allt på ända. Lösa trådar är inget som Roy accepterar och nu gäller det att illa kvickt oskadliggöra detta vittne. Men det är lättare sagt än gjort...

”The Liability” är en brittisk thriller från 2013 som nu smugit sig ut på svenska DVD-hyllor. Adam spelas av Jack O’Connell (”Eden Lake”, ”This is England”) och Peter av Peter Mullan (”Braveheart”, ”Trainspotting”, ”Children of Men”) och de gör båda strålande insatser. Men bäst är ändå Tim Roth (”Reservoir Dogs”, ”Pulp Fiction”, ”Rob Roy”) som den tystlåtne Roy, han fullkomligen äger varje scen han är med i.

Spännande, hård, rolig och oförutsägbar är bara några av de positiva adjektiv som jag mer än gärna använder för att beskriva ”The Liability”. Jag föreslår att ni själva tar en titt så snart ni kan. Bakom det ganska tråkiga omslaget döljer sig en riktigt bra film.