Kiss of the Damned

• Svensk titel: Kiss of the Damned
  • Originaltitel: Kiss of the Damned
  • Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-11-06

Den vackra Djuna, bördig från Frankrike, bor för tillfället i en storslagen villa i Connecticut, tillhörandes en väninna. Där tar hon det lugnt, vilar på dagarna och kanske beger sig in till stan på kvällarna. Hon försöker undvika dagsljus, då hon enligt egen utsago lider av en ovanlig hudåkomma. En kväll när hon som vanligt står och botaniserar bland hyllorna i den lokala videobutiken möter hon Paolo, en mörk, vacker främling, och tycke uppstår. Efter en middag på restaurang följer han henne hem, men efter en stunds hångel avbryter Djuna plötsligt allting och ber honom gå.

Paolo förstår inte riktigt varför, men åker hem. Han kan dock inte glömma den vackra Djuna och fortsätter kontakta henne, fast besluten att vara med henne. Djuna, djupt förälskad, försöker stå emot Paolos inviter men till slut kan hon inte längre hålla sig. Innan något inleds vill hon dock varna honom; hon är en vampyr. Paolo tror henne först inte, men efter en demonstration av hennes djuriska jag blir han övertygad. Både om att hon verkligen är en vampyr, men också att han älskar henne mer än allt annat, inklusive sitt eget liv.

”Kiss of the Damned” är en stilistisk återgång till 60- och 70-talets vampyrfilmer. Med suggestivt foto, perfekt harmoniserande soundtrack och en sensualitet som omfamnar hela filmen är det något helt annat än de senaste årens vampyralster.

I huvudrollerna ser vi Joséphine de La Baume som Djuna och Milo Ventimiglia (”Heroes”, ”Rocky Balboa”) som Paolo. Båda övertygar i sina prestationer och är ett vackert par tillsammans. Filmen är regisserad av Xan, eller Alexandra, Cassavetes och är ta mig fan bland de bästa filmerna i genren jag sett på många år.

”Kiss of the Damned” har romantik, spänning, skräck, you name it. Jag är mycket imponerad av att denna minst sagt urvattnade genre fortfarande kan överraska på ett positivt sätt.