Star Trek Stardate Collection

• Release (Blu-ray/DVD): 2013-09-18

Star Trek. Två ord som delar upp publiken i två läger; ett som fullkomligt älskar allt som har med Star Trek-universat att göra, och ett som innerligen hatar det. Är det så? Nä, jag tror nog det finns ett tredje läger också, det så kallade ”Meh”-lägret, som helt enkelt inte bryr sig om Kirk och co.

Jag identifierar mig med just ”Meh”-lägret. Jag har aldrig sett ett enda avsnitt av ”Star Trek” på TV, varken ”The Original Series”, ”The Next Generation”, ”Deep Space Nine”, ”Voyager” eller ”Enterprise”. Inte heller den gamla tecknade serien, för den delen. Av filmerna visste jag att jag hade sett ”Star Trek II: The Wrath of Khan” när jag var runt tio-elva år. Såg även delar av ”Star Trek: Generations” någon gång när den visades på TV3, men annars nada. Jo, jag såg faktiskt JJ Abrams första film, som jag faktiskt tyckte var helt OK.

Trots att jag inte hade sett mer än så tidigare visste jag ändå relativt mycket om den värld som beskrivs och huvudkaraktärerna. De har ju genom åren blivit en så integrerad del av popkulturen att ”alla” vet vem Spock är, och vem känner inte igen rymdskeppet ”Enterprise” och dess så karaktäristiska form?

När jag fick denna rejäla, eller ”feta” som kidsen säger, Bluraybox i nävarna blev jag imponerad. Samtliga tio filmer som gjordes före JJ Abrams reboot och en himla massa extramaterial, förpackat i en väldigt snygg och stilren box med ett minst sagt rimligt butikspris för vad som ingår. Jag bestämde mig för att ge Star Trek en ärlig chans, en gång för alla. Vem vet, kanske jag blir en Trekkie på köpet? Nej, det lär knappast hända.

Så jag drog igång med den första filmen, ”Star Trek: The Motion Picture”. Suuuuuuck! Maken till långsammare och tråkigare film får man leta länge efter. Att filmbolaget ens kunde tänka sig att göra en uppföljare, och än mindre nio stycken, är helt otroligt om man utgår från denna katastrof till film. Nu verkar jag dock inte vara ensam om denna åsikt, filmen verkar vara hyfsat sågad även bland Trek-entusiaster och kallas ganska ofta för ”Star Trek: The MotionLESS Picture”, vilket är en betydligt mer passande titel.

Då blev det betydligt bättre med film nummer två, ”Star Trek II: The Wrath of Khan”, som ofta anses vara den bästa filmen i serien. Den är inte dum alls faktiskt, mest tack vare den fantastiske Ricardo Montalban som här upprepar rollen som Khan, som han första gången spelade i den gamla TV-serien.

Med den tredje filmen, ”The Search for Spock”, sjunker dock kvaliteten igen och det är en ganska pretentiös historia som berättas. Den fjärde filmen, ”The Voyage Home”, är dock lite lättsammare och roligare, även om den stundtals känns rätt fjantig.

Vad man märker ganska snart är att filmserien är väldigt ojämn, och det brukar sägas att Star Trek-filmer med jämna nummer är bra medan de med udda nummer är sämre. Jag skulle vilja säga att det stämmer ganska bra, med det förbehåll att ”bra” inte är mer än ”hyfsat”.

Blev jag en Trekkie efter att ha plöjt igenom dessa tio filmer som boxen innehåller? Nej, absolut inte. Men jag kan ändå respektera filmerna och fenomenet i stort. Något finns där ju, som tilltalar enormt många människor. Det som imponerade mest på mig var att se alla dessa skådespelare som jag inte hade en aning om hade medverkat i filmerna. Namn som Christopher Lloyd, Christopher Plummer, Kirstie Alley, Kim Cattrall, Miguel Ferrer, John Larroquette, David Warner, Malcolm McDowell, Whoopi Goldberg och många, många fler. Imponerande!