Pain & Gain

• Svensk titel: Pain & Gain
  • Originaltitel: Pain & Gain
  • Speltid (min): 129
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-01-15

OK, detta är premissen: Ett gäng bodybuildare med betydligt mer massa runt biceps än mellan öronen bestämmer sig för att de är värda mer än det de tjänar som personliga tränare på gymmet. De kläcker en fantastisk plan: de ska kidnappa en av sina klienter, tvinga honom att skriva över alla sina tillgångar till deras konton och sedan göra sig av med honom. Hur svårt kan det vara?

Väldigt svårt. Efter ett otal misslyckade kidnappningsförsök, det ena klantigare än det andra, får de äntligen tag på sin man. Men de avslöjar snart sig själva för honom och tvingas döda honom, vilket inte heller går så bra. Misslyckande efter misslyckande radas upp i dessa steroidstinna dumskallars fotspår, och snart är även lagens långa arm efter dem.

När man sitter och tittar på Michael Bays ”Pain & Gain” slås man av framförallt två saker. Det första är att Michael Bay faktiskt kan göra film i mindre skala, utan (löjligt många) explosioner och jättelika robotar. Det andra är hur fantastiskt korkade dessa kroppsbyggare är! Man kan inte låta bli att undra vem som är tillräckligt galen för att hitta på en sådan här historia. Det visar sig att svaret är ”ingen”. För tro det eller ej, den här filmen bygger faktiskt på en sann historia och många av de helt vansinniga händelserna som utspelas i filmer har hänt på riktigt, vilket lyfter filmen till en helt annan nivå av galenskap. Man sitter och gapar åt fånigheterna som huvudkaraktärerna råkar ut för och skratten är många.

Och här har vi ett problem. Det bygger trots allt på en sann, allt annat än rolig historia. Åtminstone om man frågar mannen som var deras verkliga offer, som idag lever ett undanskymt liv. Han tyckte inte att det han blev utsatt för var roligt då, han tycker inte att det är roligt nu heller. Inte heller de anhöriga till alla de som dödades av gymgänget roas av att Michael Bay gjort en ”actionkomedi” av något som för dem var, och är, en hemsk tragedi.

I huvudrollerna ser vi bland annat Mark Wahlberg och Dwayne Johnson, och de visar upp sina vältränade kroppar både en och femtioelva gånger under filmens gång. De får chansen att visa att de kan agera också, och bägge levererar även i den aspekten.

”Pain & Gain” är en rolig actionkomedi som jag gärna ser om fler gånger, även om skrattet kan fastna i halsen när man tänker på att det faktiskt har hänt.