Bible, The

• Svensk titel: Bible, The
  • Originaltitel: The Bible
  • Speltid (min): 459
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-12-11

Vet ni vad? Jag tänker inte gå in på handlingen i den här miniserien över huvud taget. Det är Bibeln, ni vet alla åtminstone på ett ungefär vad den innehåller, eller hur? Istället går jag direkt in på vad jag tycker om den här filmatiseringen av världens (påstått) mest lästa bok.

Säga vad man vill om bibeln och kristendomen, oavsett om man är troende eller ej så går det inte att bortse ifrån att den är späckad av berättelser som gör sig enormt bra på film, speciellt påkostad sådan. Det är storslaget, fantasifullt och spektakulärt! Jag är själv inte troende på något sätt, men jag slukar gärna dessa filmer då jag känner just detta, att det är historier som lämpar sig utmärkt för filmäventyr.

Ta bara syndafloden, och gubben Noak med arken. En berättelse som tyvärr avhandlas under de första fem minuterna av första avsnittet, som en liten prolog. Det hade passat utmärkt som en storslagen katastroffilm signerad Roland Emmerich. Vi har berättelsen om Samson, vars styrka låg i hans långa hår, och hur hans käresta Delilah förrådde honom. Jag ser framför mig en klassisk peplum, kanske med Dwayne Johnson i huvudrollen! Sedan har vi David och Goliat, Moses delandes Röda Havet och så mycket, mycket mer.

Den här miniserien berättar naturligtvis alla dessa historier, och även om det är påkostat och snyggt blir allt väldigt hastigt avklarat. Det är mycket som ska hinnas med helt enkelt, och då blir berättandet lidande. Personligen hade jag gärna sett att fler avsnitt ägnats åt det gamla testamentet, som i mitt tycke har de mest intressanta historierna. Nya testamentet, med Jesus liv och leverna, har jag liksom sett tillräckligt av redan.

”The Bible” är snygg, påkostad och sevärd, oavsett om man är troende eller inte. Men jag har en stilla undran: var är motsvarande miniserie om Buddha? Om Vishnu, Shiva och Ganesha? Jag slår vad om att de flesta religioners heliga skrifter har berättelser som skulle göra sig jättebra som TV eller film, och jag skulle mer än gärna se dem. Med vissa undantag förstås, ”Battlefield Earth” gav inte någon större mersmak för mer alster om scientologin.