Haj Fajv

• Svensk titel: Haj Fajv
  • Originaltitel: Seefood
  • Speltid (min): 92
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-01-29

Vabruari har slagit till med buller och bång och jag har nyligen ägnat ett par dagar hemma tillsammans med febriga och hostiga barn. I samband med det damp den animerade filmen ”Haj Fajv” ner i brevlådan, och den Göteborgsputslustiga titeln till trots är det inte en svensk film utan en Malaysisk film, tro det eller ej.

Den handlar om bambuhajen Pup som tillsammans med sin kompis, korallhajen Julius, blir vittne till hur ett gäng ungar stjäl en hel uppsättning av bambuhajsägg för att sälja på svarta marknaden. Pup tänker inte låta dem komma undan ostraffat utan bestämmer sig för att ta sig upp på land och hämta tillbaka äggen. Ja just det ja, bambuhajar är kända för att ”gå” på havsbotten med hjälp av sina fenor och kan klara sig i flera timmar på land. Det är faktiskt sant!

Sedan är det någon elak muräna också, med en armé av krabbor som vill något, jag är inte säker på vad. Det är nämligen ett stort problem med filmen, den är totalt osammanhängande. Barnen frågade mig gång på gång vad som hände (trots svenskt tal) och jag kunde inte ge dem ett bra svar för jag hade faktiskt inte en aning om vad filmmakarna höll på med. Efter en dryg halvtimme gav de upp och övergick till Lego, medan jag satt kvar och genomled resten av filmen.

För det är just vad det kändes som, att lida sig igenom filmen. Den är förvisso snygg animerad, men totalt humorbefriad och som tidigare nämnt, helt osammanhängande och enormt rörig. Omslaget verkar utlova en skojig humorfest för hela familjen, och försöker ogenerat rida på succéer som ”Hajar som hajar” och ”Hitta Nemo”, men oj så illa det stämmer.

”Ett vågat äventyr på torra land” är den lustiga taglinen till filmen. Jag har en annan, även den med marint tema: ”Ett riktigt bottennapp!”.