• Svensk titel: Amazing Spider-Man 2, The
  • Originaltitel: The Amazing Spider-Man 2
  • Speltid (min): 142
  • Release (Bio): 2014-04-18
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-08-27
  • IMDb: Amazing Spider-Man 2, The

Turturduvorna Peter Parker (Andrew Garfield) och Gwen Stacy (Emma Stone) tar examen i The Amazing Spider-Man 2 och funderar över sina framtidsutsikter. Garfield & Stone ger liv åt sina rollfigurer på samma sköna sätt som i ettan. En eloge även till Sally Field som är lysande som faster May. På pluskontot finns även en vitsig sida av Spider-Man, hämtad från serietidningarna, där glappkäften Spidde till exempel drar ner byxorna på en gangster och senare iklär sig brandhjälm.

Filmen presenterar spindelviga fajtscener och en sympatisk superskurk i form av ensamvargen Electro (Jamie Foxx). En knäpp företagsanställd som bitvis för tankarna till Jim Carreys gestaltning av Gåtan i Batman Forever. Tyvärr blir Electro överdrivet kraftfull alldeles för fort. Uppföljaren tappar fokus när det tvångsmässigt trycks in fler skurkar – Green Goblin den yngre och klumpedunsen Rhino – som inte hinner utvecklas ordentligt. Det uppstår en skurkig obalans. Filmmakarna borde ha fokuserat mer på Electro, som man faktiskt tycker synd om. Skurken Lizard klaffade inte heller i första filmen.

Mysteriet med föräldralöse Peters forskande föräldrar är en intressant infallsvinkel i den nya trilogin. Vi ställs inför några hemliga, undangömda avslöjanden i tvåan. Fast den spindeltråden försvinner och följs inte upp som man hade önskat. Hela Oscorp-konceptet (utan Norman Osborn) börjar kännas tjatigt och improviserat. Vart leder den övergripande storyn egentligen?

Besvikelsen växer och växer. Det finns mer att klaga på. Var tusan är den argsinte tidningsredaktören J. Jonah Jameson? Varför måste storyn vara övertydlig med Peters skuldkänslor inför Gwens avlidne pappa? Varför känns filmmusiken så konstlad? Varför är filmens sista scen med i trailern? Den ALLRA sista scenen! Snacka om antiklimax.

Hur mycket jag än gillar den vänlige kvartersspindeln, och flera av skådespelarna i Amazing Spider-Man 2, så håller det här inte måttet när det finns klockrena konkurrenter som Captain America: Winter Soldier. Dessutom är det snålt av filmskaparna att inte bjuda på en enda liten spindelbonusscen när eftertexterna rullar. Speciellt med tanke på att filmbolaget Sony planerar både Amazing Spider-Man 3 och Amazing Spider-Man 4, plus spinofferna Sinister Six och Venom. Fantasilöst.

Precis som Electro har den här filmserien fått kortslutning.