Grace of Monaco

• Svensk titel: Grace of Monaco
  • Originaltitel: Grace of Monaco
  • Speltid (min): 102
  • Release (Bio): 2014-05-23
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-09-24

Grace Kelly var den vackra, hyllade filmstjärnan som inte bara vann en Oscar för sin roll i ”Mannen du gav mig” utan även vann prinsens hjärta! Prinsen i det här fallet var furst Rainier III av Monaco, och Grace blev i och med bröllopet 1956 furstinna av Monaco.

Efter att ha blivit monegaskisk furstinna fick skådespeleriet hamna på hyllan och hon ägnade sig i stället åt välgörenhetsarbete. Men Grace hade ändå svårt att hålla sig helt borta från sin passion, och efter att ha blivit uppvaktad av Alfred Hitchcock tackade hon ja till att spela den kvinnliga huvudrollen i dennes kommande film ”Marnie”, under förutsättningen att det inte annonserades ut i media.
Tyvärr läckte nyheten ut ändå, och Monacos invånare uttryckte sin besvikelse över att furstinnan ”sticker till Hollywood” under en tid då Monaco som stat hade en hel del problem med Frankrike. Grace tvingades därför dra sig ur arbetet med filmen, och hennes tilltänkta roll gick istället till Tippi Hedren.

I filmen ”Grace of Monaco” skildras just denna tid i Grace Kellys liv. Det är en väldigt intressant berättelse, historiskt sett, och jag tycker att regissören Olivier Dahan lyckats bra med att få fram den på duken. Titelrollen spelas av Nicole Kidman, och tyvärr är hon den svagaste länken i kedjan. All botox har minimerat hennes möjligheter att på ett naturligt sätt visa känslor genom ansiktsuttryck och om hon fortsätter på samma spår är det snart en oundviklighet att hennes ögonbryn kommer att bli datoranimerade i kommande filmer. I de andra rollerna har vi lite mer levande skådespelare; furst Rainier III spelas av den alltid lika skicklige Tim Roth och prästen tillika vännen Francis Tucker spelas av magnifike Frank Langella.

”Grace of Monaco” är en lugn, välspelad film med en intressant historia bakom sig. Jag är glad att filmskaparna inte försökte ge sig på att visa för mycket av Grace Kellys liv, utan valde att fokusera på en viss period. Det blir lätt en alldeles för stressad upplevelse annars.