Walking With Dinosaurs: The Movie

• Svensk titel: Walking With Dinosaurs: The Movie
  • Originaltitel: Walking With Dinosaurs: The Movie
  • Speltid (min): 87
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-05-07

För inte mindre än 15 år sedan, 1999, premiärvisades den allra första säsongen av ”Walking With Dinosaurs” på brittiska BBC. Succén var ett faktum, mycket på grund av det faktum att seriens upplägg var som ett vanligt naturprogram fast med dinosaurier istället för nu levande djur. Ett nytt grepp som fångade publikens intresse. Serien följdes av ett antal böcker i ämnet, en stor arenashow som turnerade runt stora delar av världen (och som besökte Sverige 2012) och alldeles nyligen, en spelfilm för hela familjen.

Skillnaden mellan spelfilmen och originalserien är att i filmen får vi följa en ung pachyrhinosaur på dennes äventyr och höra både honom, hans vänner och andra de möter prata. Det är precis där, samt i den minst sagt svaga storyn, som problemet ligger.

Det blir nämligen aningen smärtsamt, åtminstone som vuxen, att se ”Walking With Dinosaurs: The Movie”. Visuellt sett är det en fest för ögat, effekterna är enormt välgjorda, men rösterna som dinosaurierna ”begåvats” med är så barnsliga och irriterande. Om man, som jag vid första titten, dessutom ser den tillsammans med barn och tvingas använda den svenska dubbningen, ja då är det riktigt plågsamt.

”Walking With Dinosaurs: The Movie” är en väldigt, väldigt snygg film. Men jag hade hellre sett den med en allvarlig berättarröst istället för den kakafoni och lekstugeljud som nu används. Detta gör att det blir svårt att sätta ett rättvist betyg på den, men eftersom mina barn gillade den, och den mer eller mindre är en barnfilm, så får jag vara snäll och ge den en trea.