Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope

• Svensk titel: Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope
  • Originaltitel: Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope
  • Speltid (min): 83
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-07-30

Sedan 1970 har Comic-Con hålls årligen i San Diego, och är i dagsläget den största Comic-Conmässan i USA. Från början var det ett forum för samlare, entusiaster och säljare av serietidningar, scifi-film och liknande, men har utökat till att innehålla nästan all sorts popkultur, inklusive skräck, animation, manga, anime, leksaker, spel etc. De stora filmbolagen brukar numera alltid presentera lite förhandstittar på sina kommande blockbusters under mässans gång.

I dokumentären ”Comic-Con Episode IV: A Fan’s Hope” av Morgan ”Super-Size Me” Spurlock, får vi träffa flera olika typer av mässdeltagare. Det är den rutinerade serietidningshandlaren, som oroar sig för att serietidningar får allt mindre utrymme på mässan; det är cosplay-entusiasterna som är där för att tävla i den årliga maskeraden; det är två av de otaliga serietecknarna som varje år kommer för att visa upp sina portfolios för de etablerade förlagen i hopp om ett arbete; och det är den klassiska ”nörden”, som i år tänker fria till sin flickvän under en Q&A med Kevin Smith.

Till skillnad mot flera av sina tidigare filmer håller sig Spurlock helt bakom kameran den här gången och låter istället de olika mässdeltagarna spela huvudrollerna i dokumentären. Detta blandas med intervjuer med kändisar som Eli Roth, Joss Whedon, Stan Lee och givetvis Kevin Smith och som helhet blir det en lättsam och trevlig dokumentär om ett fenomen som vi inte riktigt har en motsvarighet till här i Sverige. Vi har förvisso flera årliga Scifi-mässor runtom i Sverige, men inte alls i denna skala. Inte än, ska väl tilläggas, vi får ju faktiskt vårt allra första riktiga Comic-Con i Stockholm i höst.