Violet & Daisy

• Svensk titel: Violet & Daisy
  • Originaltitel: Violet & Daisy
  • Speltid (min): 84
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-07-16

Violet och Daisy ser ut att vara som vilka tonårstjejer som helst. De fnittrar, skuttar med hoppsa-steg framåt på trottoaren medan de tuggar tuggummi och snackar om kläder och killar. De har dock en liten egenhet för sig – de knäcker extra som lönnmördare.

När de en dag är på väg mot ännu ett uppdrag – en kille som ska ha stulit en massa pengar från fel sorts människor – har de inte en aning om vad som väntar dem. Istället för någon som gråter om nåd, eller som drar eget vapen och startar en rejäl eldstrid, möts de av en medelålders herre som stilla sitter i sin fåtölj och bara väntar på att få dö. Kanske hinner han baka lite kakor först?
Violet och Daisy blir givetvis tagna på sängen av detta. Vem är denne man egentligen? Varför vill han dö?

”Violet & Daisy” är ett halvmörkt actiondrama som med småsmart dialog och fräck action försöker göra sin allra bästa Tarantinoimitation. Men som i så många liknande försök går det inte hela vägen. Tarantino är Tarantino, och endast Tarantino kan göra Tarantino. Så enkelt är det. Det är klart jag förstår att många blir inspirerade av hans sätt att berätta en historia, men det är bara dumt att apa efter. ”Violet & Daisy” är ett tydligt exempel på att det med största sannolikhet blivit bättre om man försökt gå sin egen väg.

Det som räddar filmen från att bli outhärdlig är de fina skådespelarinsatserna. Violet och Daisy spelas av Alexis Bledel (från ”Gilmore Girls”) och Saoirse Ronan (”Hanna”), och deras tilltänkta offer av ingen mindre än den fantastiska James Gandolfini. Det är ingen överdrift att säga att de tillsammans gör filmen sevärd.