Min fru är en utomjording

• Svensk titel: Min fru är en utomjording
  • Originaltitel: My Stepmother Is an Alien
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-27

Regissören Richard Benjamins femte verk skulle bli hans biljett till de riktigt stora dollartecknen och i viss mån blev den det också. My Stepmother is an Alien blev en hyfsad publikframgång, men på bekostnad av en förödande dålig kritik från en rätt enad kritikerkår.

Kritikerna ansåg att manus var uselt, regin endast medioker och skådespelarna illa valda. Ändå är det just p.g.a. skådespelarna man ville se filmen. Kim Basinger fick fåna sig som en vacker utomjording och Dan Aykroyd fick tona ner sin jargong och spela tönt. Nåja, det kunde ha blivit värre och nu 12 år senare är filmen faktiskt ganska underhållande trots de massiva brister man hittar i såväl uppbyggnad som utförandet.

Som familjefilm fungerar denna film alldeles utmärkt. De allra minsta kan bli något skrämda, men barn över 8 år kommer att tjuta av skratt då Basinger gör bort sin som människa och då Aykroyd får fjanta sig ordentligt. Naturligtvis finns det med en hund, ett mammalöst barn, en överambitiös broder och en skrikande chef. För att inte tala om en ”mask” i en handväska, något som ungarna gillade skarpt.

Filmen som denna ska man inte ta på allvar. De bjuder på en och en halvtimmes skaplig underhållning och det är allt. Man ska inte behöva rota i filmens fundament eller ens fundera på hur trovärdigt det är att ha en pratande mask i sin handväska. Varför kan man inte ta filmen som den är och skippa skitsnacket om regissörens visioner och kompositörens revolutionerande musik? I vanliga fall måste man som recensent/kritiker ta i dessa delar, men i detta (och många andra) fall räcker det med att säga:

- Ljud och bild är bra.
- Skådespelarna är rätt roliga
- Filmen bjuder på ypperlig familjeunderhållning i nästan tvenne timmar.

Allt annat är oviktigt.

Min fru är en utomjording är alltså inte filmhistoriens hörnsten direkt. Knappt kan man kalla den ens en nyskapande film, men den är i slutändan ingen dålig film. Man trivs, man garvar och man upplever lite spänning. Vad annat vill man ha av en 80-tals sci-fi komedi? Jag bara undrar.