Legal Eagles

• Svensk titel: Legal Eagles
  • Originaltitel: Legal Eagles
  • Speltid (min): 111
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-27

Legal Eagles är just en sådan film som passar utan tvekan in i en slö eftermiddag då man inte har något annat att göra än sitta och glo på dumburken. Man är mentalt urholkad av alla idiotiska dokusåpor och ”stora” publikmagneter som ”Robinson”, ”Baren”, ”nån jävla villa”, ”Big Brother” osv. Ja, då sträcker man sig gärna en extra halvmeter mot DVD-samligen och fiskar fram en film som inte kräver mycket av åskådaren.

Robert Redford var vid inspelningen nästan 50 år gammal och hans stjärna som hjärtkrossare började svalna. Visst visar han fortfarande upp ett bländvitt leende och får damernas cardiografiska pumpar att slå några extra slag, men man ser att hans agerande är ganska trött. Det har gått en bra tid sedan ”Butch Cassidy and the Sundance Kid”, ”All the President’s Men” samt ”The Sting”.
Men Redford var och är ingen dum kille. Han satt fart på sin producent och regissörskarriär och har i den egenskapen släpat hem t.o.m. en guldgubbe. Nominerad har han varit ett antal gånger till såväl Oscar som Golden Globe och vid sidan av Oscarsstatyetten så har han en fin samling Golden Globes hemma på sin ranch där han övervakar sin egen filmfestival och föder upp hästar. I Hollywoodsammanhang ser man honom numera ytterst sällan.

Ja, ja folk blir gamla. Min mors väninnas dotter fick ett smörjobb på Redfords ranch en sommar. Naturligtvis var man tvungen att fråga hur han var? Svaret var entydigt.
”Han är en gammal gubbe precis som alla andra gamla gubbar. Skrynklig och luktar hästskit.” Efter denna analys är det lätt att återgå till kvällens film.

Legan Eagles är en förutsägbar, smårolig s.k. thrillerkomedi. Dessvärre blir det varken roligt eller spännande. Visst finns det några tvära kast och rutinerat skådespeleri, men man häpnas knappast alltför mycket. Som sagt. Som tidsfördriv är denna film ypperlig, men den håller inte för djupare diskussioner efteråt.

Daryl Hannah spelar dottern till en mördad konstnär och ger ett allmänt förvirrat intryck. Hennes bästa roll är Pris i ”Blade Runner” och efter det… bara skit. Debra Winger är däremot sevärd. Av någon konstig anledning finner jag denna tös alldeles väldigt sevärd. Denna många gånger Oscarsnominerade kvinna har gjort bästa roller i ”An Officer and an Gentleman”, ”Terms of Endearment” och ”Shadowland”. Det är en skådespelarinna med glimten i ögat.

Den Tjeckiska regissören Ivan Reitman står för filmens slutresultat. Han har här skapat en enkel och totalt finesslös soppa, som man kan se utan att behöva anstränga sig. Reitman står som producent och ibland som regissör för några av de mest framgångsrika filmer som någonsin kommit ut Hollywood. ”Animal House”, ”Ghostbusters I & II”, ”Twins”, ”Beethoven”, ”Junior”, ”Six Days, Seven Nights” är några av dem.

Men som sagt, Legal Eagles är en av hans sämsta produktioner. Å andra sidan, i jämförelse med andra liknande produktioner, så är filmen helt acceptabel. Varken mer eller mindre. Gamle Elmer Bernstein har kokat ihop en lämpligt smörig musik som förmedlas med allt annat ljud på ett icke märkvärdigt sätt, d.v.s. ljudet är inte speciellt bra, men inte fantastiskt heller. Samma gäller bilden. Något virrig i färger och jag upplevde även andra störningar i bildens stabilitet. Mycket märkligt. Kan dock vara den individuella skivans fel.

Vissa filmer kommer man ihåg, andra ser man och glömmer sedan. Denna film…

Vad pratar jag egentligen om???