Herr Peabody & Sherman

• Svensk titel: Herr Peabody & Sherman
  • Originaltitel: Mr. Peabody & Sherman
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-10-22

Herr Peabody och Sherman är inte vilket pappa/son-team som helst. Nej då, dessa två genier har lite mer eccentriska fritidsaktiviteter, såsom att resa i tiden och lära sig historia och vetenskap "på plats". T ex är det ju bättre att lära sig om skapandet av USA:s grundlagar från George Washington själv än att läsa om det i en trist gammal bok, eller hur? Detta tidsresande, tillsammans med den lilla detaljen att Herr Peabody är en väldigt, VÄLDIGT smart hund som adopterat människopojken Sherman gör att paret skiljer sig lite från mängden.

Inte alla har förståelse för detta förstås. Sherman blir i skolan mobbad för att hans pappa är en hund, och när han efter en sådan provokation från en flicka i klassen biter henne leder det till en undersökning som ska visa huruvida Herr Peabody är en lämplig målsman. Nu gäller det för de båda att visa sig från sina allra bästa sidor och övertyga socialnämnden om att deras relation inte är osund. Givetvis blir det lite tidsresande på det, vilket innebär en hel del spännande äventyr.

"Herr Peabody & Sherman" bygger på en tecknad serie som hade premiär på amerikansk TV i slutet av 50-talet. Nu, 2014, är det en toppmodernt animerad film från Dreamworks det handlar om. Likt så många andra titlar från Dreamworks är resultatet en estetiskt tilltalande och väldigt rolig film, både för vuxna och barn. Faktum är att jag till och med skrattade åt den svenskdubbade versionen, vilket vanligtvis är sällsynt då så mycket försvinner i översättningen. Givetvis är filmen ännu bättre på sitt originalspråk, men dubbningen är klart över förväntan.

Det är alltid riskabelt att inkludera alltför tidstypiska referenser då filmen lätt känns daterad, men här fungerar det riktigt bra trots att man använder sig av både sju ("Don't tase me bro!") och 55 ("I'm walkin' here!") år gamla referenser. Vågat, men framgångsrikt. Dessutom faller inte scenerna platt om man inte förstår de aktuella referenserna, och det är det absolut viktigaste.

Jag blev glatt överraskad av "Herr Peabody & Sherman", jag hade inte väntat mig att bli så road och underhållen av en barnfilm. Vad jag trodde skulle bli en engångstitt kommer istället att bli en film jag mer än gärna återvänder till.